"Rzeczpospolita": Kasa wpłynie, ludzie i tak będą pili

​Przedstawiciele branży spirytusowej i piwowarskiej uważają, że nowa opłata od "małpek" nie osiągnie celów zdrowotnych - pisze w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolita".

Jak informuje dziennik, rządowe plany wprowadzenia od 1 kwietnia opłaty 1 zł od mocnych alkoholi w małych opakowaniach (tzw. małpkach) rozpaliły na nowo spór o sposób opodatkowania różnych napojów alkoholowych. Branża spirytusowa twierdzi, że nowa danina jeszcze bardziej dyskryminuje napoje spirytusowe względem piwa i innych alkoholi.

"Jedynym beneficjentem wprowadzenia tej opłaty będzie branża piwowarska, bo konsumenci przerzucą się z małpek na piwo - powiedział cytowany przez "Rz" prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy Witold Włodarczyk. Zarzucił przy tym branży piwowarskiej przedstawienie nierzetelnych raportów rynkowych, na podstawie których jakoby resort zdrowia zaproponował nowe opłaty.

Reklama

Branża piwowarska temu zaprzecza. "Gwałtowny wzrost sprzedaży alkoholi w małych opakowaniach, tzw. małpek, nie jest efektem żadnych raportów ani tym bardziej działań branży piwowarskiej. To raczej rezultat świadomego działania producentów mocnych alkoholi, widzących dla siebie szansę na zwiększenie sprzedaży" - powiedział "Rz" dyrektor generalny Związku Pracodawców Browary Polskie Bartłomiej Mokrzycki.

I choć rządowy pomysł zdołał skłócić branże, to przedstawiciele obu uważają, że nowa opłata nie osiągnie celu prozdrowotnego, o którym pisało Ministerstwo Zdrowia w uzasadnieniu projektu. Chodziło o ograniczenie spożycia napojów w małych opakowaniach, często przez osoby uzależnione od alkoholu. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: alkohol | zdrowie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »