Reklama

"Rzeczpospolita". Samorządy rzuciły się na elektryki

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej", od początku roku na 737 zarejestrowanych autobusów miejskich 28 proc. (203 pojazdy) miało napęd ekologiczny, z czego 124 sztuki dysponowały napędem CNG, 37 to autobusy elektryczne, a 42 hybrydowe. W sierpniu zakupy okazały się znacznie słabsze aż o 27,6 proc., sięgając zaledwie 163 autobusów.

- Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnym napędem rośnie w rekordowym tempie, głównie dzięki unijnemu dofinansowywaniu - mówi w rozmowie z gazetę Aleksander Kierecki, szef branżowej firmy analitycznej JMK.

Reklama

- Polska w Europie jest jednym z liderów w zakupach autobusów elektrycznych. Inne kraje też idą już tą drogą, choć byliśmy pierwsi - dodaje cytowany przez dziennik Jakub Faryś, prezes PZPM.

Z danych portalu Infobus wynika, że w lipcu najwięcej autobusów elektrycznych jeździło w Zielonej Górze - 43, a na kolejnym miejscu znalazła się Warszawa z 31 autobusami.

Trzecie miejsce z 26 pojazdami należy do Krakowa - wylicza "Rz". Dzięki wygranej Solarisa w stolicy z kontraktem opiewającym na dostawę 130 sztuk wkrótce to ona stanie się ona liderem.

W przeliczeniu na województwa najwięcej elektrycznych autobusów porusza się w lubuskim - 43, następnie w mazowieckim (36) oraz śląskim (34). Szybki wzrost rejestracji autobusów z napędem alternatywnym dotyczy na razie tylko tego jednego segmentu - miejskiego, zwraca uwagę gazeta.

.....................

'DGP": Polska elektromobilność rozkręca się za wolno

Do zapowiadanego przez rząd kilka lat temu miliona samochodów elektrycznych jeszcze długa droga. Na koniec sierpnia w Polsce zarejestrowane były tylko 6672 takie auta - informuje wtorkowy "Dziennik Gazeta Prawna". Według 'DGP" lepiej wygląda sytuacja z e-busami.

Dziennik pisze, że eksperci podkreślają, iż wciąż w powijakach jest system zachęt do zakupu "elektryków". "Nie został uruchomiony Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który przewidywał dopłaty do pojazdów. Nie wiadomo, kiedy dokładnie mogą być zrealizowane marzenia o produkcji w Polsce samochodu elektrycznego" - czytamy w "DGP".

"Utworzona przez czterech państwowych gigantów energetycznych spółka planuje wprawdzie fabrykę takich aut, ale jej przedstawiciele nie chcą powiedzieć, gdzie mogłaby powstać" - zauważa gazeta.

Według "DGP" na tym tle nieźle wygląda sytuacja z elektrycznymi autobusami. "Po ulicach jeździ 200 e-busów, a kolejne miasta organizują przetargi na ich zakup. Polska stała się też liderem w Europie pod względem eksportu elektrycznych niskopodłogowców. Najwięcej powstaje ich w zakładach Solarisa pod Poznaniem i Volvo koło Wrocławia" - informuje gazeta.

Zgodnie z danymi dziennika, w zeszłym roku odbiorcy zagraniczni kupili w Polsce 131 takich pojazdów. "I tu są jednak problemy.

W czerwcu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju unieważniło trwający od półtora roku przetarg na opracowanie i produkcję tysiąca elektrobusów, które miały trafić do polskich miast. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obiecał, że przekaże na ten cel 2,2 mld zł. Według zapowiedzi miał to być całkowicie polski autobus. Okazało się jednak, że wybrany zimą finalista - Ursus Bus - nie dostarczył wszystkich wymaganych dokumentów, które świadczyłyby o braku podstaw do wykluczenia z konkursu. Do jego fiaska przyczyniła się fatalna kondycja firmy" - tłumaczy "DGP".

Wyjaśniono, że NCBR ogłosił niedawno nowy przetarg, a pula środków urosła do 2,7 mld zł.

"Przed zeszłorocznymi wyborami do samorządów prezes PiS Jarosław Kaczyński zapowiedział, że produkcja e-busów uratuje inną polską markę - Autosan" - przypomina gazeta. Spółkę od Polskiej Grupy Zbrojeniowej miała przejąć Polska Grupa Energetyczna, która ulokowałaby tam produkcję autobusów na prąd.

"Z tego też nic nie wyszło. Teraz jednak jest inny pomysł na rozkręcenie produkcji w sanockiej fabryce. Jak powiedział DGP Eugeniusz Szymonik, prezes Autosana, w tym tygodniu trzy giganty energetyczne - PGE, Tauron i Enea podpiszą porozumienie, które zakłada, że firma w ciągu czterech lat wyprodukuje dla nich 1500 elektrycznych pojazdów serwisowych" - czytamy.

(PAP)

Dowiedz się więcej na temat: autobusy | elektromobilność | solaris | ursus

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »