Shopee wycofuje się z Polski
Platforma e-commerce Shopee wycofuje się z działalności w Polsce - podano w mediach społecznościowych marki. Od godz. 23:59 w piątek, 13 stycznia 2023 roku, możliwość składania nowych zamówień zostanie wstrzymana.
Azjatycka platfoma e-commerce na naszym rynku była obecna od jesieni 2021 roku i prowadziła intensywne działania marketingowe. Kilka tygodni temu zaczęto mówić o redukcji etatów.
"Zamówienia złożone przed 13. stycznia 2023 r. godz. 23:59 zostaną zrealizowane standardowo, a wsparcie i obsługa zamówień pozostanie dostępna dla Użytkowników, którzy złożyli zamówienia na naszej platformie" - podano w oświadczeniu opublikowanym na Facebooku.
W drugim komunikacie, do którego dotarł Business Insider, firma tłumaczy swoją decyzję "znaczną niepewnością makroekonomiczną regionu".
Firma dodała, że teraz zamierza się skupić na rynkach Azji i Ameryki Łacińskiej. To właśnie tam firma widzi "silny długoterminowy potencjał wzrostu".
"W okresie przejściowym skupimy się w Polsce na wspieraniu lokalnej społeczności sprzedawców i kupujących, a także członków lokalnego zespołu naszej firmy" - czytamy.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, personel o planowanym wycofaniu firmy z Polski został poinformowany w czwartek.
- Mówiło się o tym nieoficjalnie od kilku dni, ale dopiero dziś dostaliśmy komunikat. A jeszcze w tym tygodniu szykowaliśmy nowe kampanie... - stwierdził w rozmowie z Interią Biznes jeden ze zwolnionych pracowników.
Zwalniani pracownicy od czwartkowego poranka zaczęli poszukiwania nowej pracy m.in. w jednym z serwisów społecznościowych skupiających się wokół świata zawodowego. Tymczasem jeszcze w tym tygodniu rekruterzy poszukiwali kolejnych kandydatów na stanowiska pracy w Shopee. Nic, przynajmniej oficjalnie, nie zapowiadało końca działalności firmy w Polsce, który, przypomnijmy, zaplanowano na następny dzień od poinformowania o nim załogi.
Platforma Shopee planowała w 2023 roku dalej zwiększać GMV, przychody i liczbę przesyłek w Polsce, o czym jeszcze dwa tygodnie temu mówił dyrektor działu business development Shopee Poland Michał Tykarski w wywiadzie dla PAP Biznes.
- W 2023 roku planujemy dużą promocję markowych produktów w Strefie Marek Shopee, w której będzie można znaleźć znane firmy. Chcemy z tymi producentami rozszerzyć współpracę. Planujemy stworzyć część strony dla konsumentów, którzy oczekują produktów bezpośrednio od dystrybutorów marek - zapowiadał dyrektor.
Z danych Mediapanel Gemius Polska wynika, że w listopadzie 2022 roku liczba użytkowników Shopee w Polsce (strona www plus aplikacja) wyniosła 10,8 mln, co dawało azjatyckiej platformie trzecią pozycję za Allegro i stroną www elektromarketu Media Expert.
Platforma Shopee ma 25,6 mln fanów na Facebooku. Na informację o jej wycofaniu się z Polski szybko zareagowała giełda. Notowania akcji Allegro - głównego konkurenta Shopee zyskały od rana 5,59 proc.
We wrześniu 2022 r. platforma zwolniła część pracowników i zlikwidowała niektóre operacje w Ameryce Łacińskiej w związku z rozszerzającymi się stratami. Zgodnie ze sprawozdaniem finansowym spółki Sea Limited, która jest właścicielem platformy, Shopee odnotowało stratę w wysokości 931,2 mln dolarów w drugim kwartale 2022 roku. W analogicznym okresie 2021 roku sięgnęła ona 433,7 mln dolarów.
Redukcja zatrudnienia nastąpiła w momencie, gdy firma ecommerce zamknęła działalność w Chile, Kolumbii i Meksyku, a także Argentynie. W 2022 roku Shopee opuściło również rynek indyjski oraz francuski. Teraz przyszła kolej na Polskę.
Oprac. KM