Skąd sie biorą te supermarkety?
Według badania opublikowanego 11 lipca br., z roku na rok na rynku przodujących krajów Europy Wschodniej przybywa super- i hipermarketów. Wydawałoby się, że na nowe już nie ma miejsca, tymczasem światowe potęgi w branży dużej dystrybucji, takie jak amerykański gigant Wal-Mart, czy brytyjska grupa Tesco, wciąż wykazują duże zainteresowanie tym rynkiem.
Specjaliści z biura doradczego AT Kearney, które zajmuje się klasyfikacją rynków dystrybucji w krajach Europy Wschodniej według ich możliwości rozwojowych, zauważyli, że Polska i Czechy zanotowały znaczny spadek na korzyść krajów bardziej oddalonych na wschód, takich jak Litwa czy Ukraina.
Dlaczego maleje zainteresowanie?
Według specjalistów, pojawienie się nowych inwestorów na Wschodzie, w połączeniu z inwestorami, którzy kontynuują swą ekspansję, powoduje przesycenie i brak dalszych możliwości inwestycyjnych. W obliczu zaistniałej sytuacji, "tradycyjne" rynki powoli spadają na niższe miejsca w klasyfikacji, tracąc pozycję lidera. Doskonałym przykładem może być Polska, która wypadła z pierwszej 30-tki. Dla porównania, Rosja zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji światowej, aczkolwiek spadła o jedno na korzyść Indii.
Rosja wciąż jest atrakcyjnym rynkiem, który niestety powoli się przesyca z powodu ciągłego wyłaniania się coraz to nowych zagranicznych inwestorów - podkreślają specjaliści, przypominając jednocześnie o najnowszych rosyjskich dorobkach - brytyjskich firmach Kingfisher (sprzęt do majsterkowania) i Dixons (sprzęt hi-fi, video, foto).
Wal-Mart
Tymczasem światowe potęgi w branży wydają się być nienasycone. Wal-Mart, amerykański gigant i niekwestionowany światowy lider w swej kategorii, z rocznymi dochodami wynoszącymi około 290 miliardów dolarów, zapowiedział w wywiadzie dla "Financial Times", że zamierza otworzyć sieć swoich sklepów w Rosji i Europie Środkowo-Wschodniej, wymieniając m.in. takie państwa jak Polska czy Węgry.
Tesco
Brytyjska grupa Tesco, dobrze już zakorzeniona m.in. w Czechach, w Polsce (78 supermarketów), na Węgrzech (69 supermarketów) i na Słowacji (30 supermarketów), planuje do marca 2006 r. otworzyć 20 nowych sklepów w Polsce, 14 na Węgrzech, 8 w Czechach i 6 na Słowacji.
"Te rynki wcale nie są przesycone. Wręcz przeciwnie, są to dobrze prosperujące, młode rynki. Wiemy doskonale, gdzie jest popyt i tam otwieramy sklepy. Nie zamierzamy więc przerwać naszej ekspansji w Europie" - stwierdził rzecznik grupy, która obecnie plasuje się na trzeciej pozycji w branży dużej dystrybucji na świecie.
Carrefour
Z kolei francuska grupa Carrefour, która obecnie plasuje się na drugim miejscu na rynku światowym i na pierwszym w Europie, posiada 70 supermarketów (Champion, Globi) i 30 hipermarketów w Polsce, 15 na Słowacji i w Czechach. Francuska grupa Carrefour pojawiła się w Polsce w 1997 roku. Jej ubiegłoroczne dochody na naszym rynku wyniosły 3,8 miliarda złotych. Teraz grupa zapowiada, że do 2008 r. zamierza zwiększyć liczbę hipermarketów do 40- 50.