Skandal z trefnym mięsem w sklepach. Lidl wydał pilny komunikat
Lidl zabrał głos w kontrowersyjnej sprawie dotyczącej skandalu wokół mięsa wieprzowego. Okazuje się, że ze śledztwa fundacji zajmującej się ochroną praw zwierząt wynika, że maltretowane, bite pałkami elektrycznymi świnie trafiały na ubój, a później mięso zamęczonych zwierząt dostarczono do polskich sklepów. Jednym z odbiorców był Lidl, który potwierdził, że w przeszłości jego dostawca faktycznie korzystał z mięsa wieprzowego z owianej złą sławą hodowli. Nagminne katowanie zwierząt było jednak możliwe, ponieważ hodowla z hiszpańskiej miejscowości Quintanilla del Coco posiadała certyfikat jakości, którego mieć nie powinna.
- Skandal wokół mięsa wieprzowego wybuchł po tym, jak ujawniono warunki traktowania świń w hiszpańskiej hodowli.
- Okazuje się, że ferma Campofrio w Quintanilla del Coco działała w najlepsze, korzystając z certyfikatu jakości.
- Głos w sprawie zabrał Lidl, który potwierdził, że jego dostawca odbierał mięso z rzeczonej hodowli, ale nie robi tego już od ponad roku.
Lidl Polska został wymieniony jako jeden z odbiorców mięsa z hodowli, która traktowała zwierzęta gorzej niż źle. Business Insider Polska donosi za Fundacją Alberta Schweitzera, która walczy o prawa zwierząt, że mięso z zakładu w hiszpańskiej miejscowości Quintanilla del Coco, w prowincji Burgos, było produkowane w dramatycznych warunkach. Maltretowane świnie były ubijane, mięso sprzedawano i długo nikt nie podejrzewał, że coś może być na rzeczy, bo hodowla niesłusznie posiadała odpowiedni certyfikat.
- Pracownicy byli świadkami kopania i bicia świń różnymi narzędziami, w tym kijami, pałkami elektrycznymi, a nawet młotkiem do tatuażu, który jest ostrym przedmiotem z kolcami. Jest to absolutnie sprzeczne z unijnym prawem dotyczącym dobrostanu zwierząt, które wymaga, aby pracownicy nie powodowali niepotrzebnego bólu, cierpienia lub obrażeń zwierząt - wskazuje Fundacja Alberta Schweitzera.
Choć warunki w hiszpańskiej hodowli świń były porażające, towar trafiał spokojnie poza Hiszpanię. Dzięki certyfikatowi jakości mięso z maltretowanych świń trafiało między innymi do Lidla w Polsce. Zwróciła na to uwagę sama Fundacja Alberta Schweitzera, która na Facebooku napisała wprost: "Hiszpańskie gospodarstwo, na którym zarejestrowano przerażające obrazy, dystrybuuje wieprzowinę do supermarketów sieci Lidl, także tych w Polsce".
Wokół sprawy zdążył już wybuchnąć skandal w Hiszpanii, a ferma Campfrio już została podana do sądu ze względu na znęcanie się nad zwierzętami. Nie mniej oburza fakt posługiwania się certyfikatem przyznanym niesłusznie, dzięki któremu hiszpańska hodowla z Quintanilla del Coco mogła pod przykrywką katować zwierzęta, a w reklamie figurować jako przykładny producent. - To jeden z najgorszych przypadków znęcania się nad zwierzętami ujawnionych do tej pory w Hiszpanii - ocenia hiszpańskie Obserwatorium Dobrostanu Zwierząt.
Certyfikat, który posiadała hiszpańska hodowla, pomógł ukryć, jakie warunki naprawdę panują na fermie. - Mięso wieprzowe pochodzące ze wspomnianych ferm posiadało certyfikat zapewniający rzekomo o dobrostanie zwierząt. Ważne jest, abyśmy jako konsumenci podejmowali świadome decyzje i dążyli do poprawy warunków życia zwierząt - mówi Iga Głażewska, dyrektorka Humane Society International w Polsce.
Lidl Polska w komentarzu dla Business Insider Polska wskazał, że faktycznie dostawca mięsa do sieci odbierał mięso z tej hodowli. Sieć podkreśla, że umowa została rozwiązana jeszcze w 2022 roku po tym, jak hiszpańska hodowla utraciła certyfikat. - Skontaktowaliśmy się z naszym dostawcą, który potwierdził, że zakończył współpracę biznesową z opisaną hodowlą świń już w 2022 r., w związku z utraceniem przez nią certyfikatu świadczącego o dobrostanie zwierząt w lipcu 2022 r. - przekazał Lidl Polska.
Ostatni transport mięsa z niesławnej hiszpańskiej hodowli miała trafić do dostawcy Lidla pod koniec września 2022. - Zgodnie z pozyskanymi przez nas informacjami należy wykluczyć, że wieprzowina z opisanej hodowli świń była wykorzystywana w artykułach pochodzących z firmy Campofrio od października 2022 - podsumował Lidl.