Sklep internetowy PGG sprzedał w tym roku ponad 600 tys. ton węgla

Jak poinformowała Polska Grupa Górnicza, od początku 2022 r. z e-sklepu spółki skorzystało już ponad 152 tys. klientów, którzy kupili w ten sposób ponad 600 tys. ton węgla. W czasie sesji zakupowych, które odbywają się we wtorki i czwartki, sklep internetowy odwiedza nawet 650 tys. kupujących.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

- Tak wielki ruch powoduje, że nie wszyscy chętni są w stanie bez problemu dostać się do witryny, aby kupić węgiel. Jednak sprzedaż trwa zawsze do wyczerpania wystawionego zapasu, a ilość zrealizowanych transakcji oscyluje na poziomie kilkudziesięciu na sekundę - wyjaśnił w środę rzecznik PGG Tomasz Głogowski.

Zapewnił, że mimo nieprzeciętnie dużego popytu na opał z PGG, klienci wchodzący we wtorki i czwartki na sesje zakupowe w sklepie internetowym mogą czuć się całkowicie bezpieczni pod względem informatycznym.

Reklama

e-sklep PGG zabezpieczony przed oszustwami

Maksymalna ilość przemyślanych zabezpieczeń i blokad chroni e-sklep tak, by niemożliwe było dokonanie oszustwa, zakup z fikcyjnych kont, użycie nieuczciwego oprogramowania, podszywanie się pod inne osoby czy wyłudzenie nienależnego węgla - zapewniają przedstawiciele największej górniczej spółki.

Węgiel mogą kupić tylko zarejestrowani klienci, którzy podadzą niezbędne do transakcji dane osobowe, PESEL, numer konta bankowego i adres. Obecnie w systemie zarejestrowanych jest prawie 540 tys. osób.

Zastosowane w e-sklepie rozwiązania Google reCaptcha, wykorzystujące zaawansowane techniki sztucznej inteligencji, uniemożliwiają rejestrację fałszywych użytkowników oraz próby użycia botów. Rejestracja jest dwuetapowa: klient musi odpowiedzieć na wysłany e-mail, co eliminuje posługiwanie się fałszywymi kontami poczty elektronicznej. Na ten sam PESEL i adres mailowy można zarejestrować się tylko raz.

Mechanizmy reCaptcha zabezpieczają proces zakupów także na etapie logowania klienta do sklepu (jest to obowiązkowy wymóg) i nabywania towaru - szczególnie chroniony jest moment przejścia do płatności za zamówiony węgiel. Limity działające w oparciu o PESEL i adres domowy sprawiają, że nikomu nie uda się kupić więcej niż dozwolone 5 ton - np. w celu późniejszej odsprzedaży.

Aplikacja sklepu zapisuje fakt dokonania transakcji wraz z numerem IP, z którego ją wykonano. Podejrzenie, że klient używa programów do automatyzacji zakupów, skutkuje blokadą ruchu z danego IP. Logi systemowe są na bieżąco przeglądane i analizowane przez administratorów, a informacje o podejrzanych próbach transakcji przekazuje się do biura kontroli wewnętrznej w spółce, które ściśle współpracuje z organami ścigania.

Wyeliminowano zmasowane działanie botów

W początkowym okresie sprzedaży przez internet utrapieniem sklepu i uczciwych klientów było zmasowane działanie botów. Aby je wyeliminować, wprowadzono m.in. geolokalizację, która uniemożliwia wejścia na stronę sklepu z serwerów poza terytorium Polski.

Jak podaje PGG, zastosowane mechanizmy IP Intelligence sprawdzają, jakim IP posługuje się klient i porównują dany adres z aktualizowanymi spisami adresów proxy, botnetami lub siecią TOR. W efekcie można nawet sprawdzić, czy przeglądarką użytkownika posługuje się żywy człowiek czy bot zakupowy.

Sklepu internetowego PGG strzeże również Web Application Firewall, pozwalający na automatyczną kontrolę treści przesyłanych do aplikacji e-sklepu. Bazy reguł wykorzystywane w tym rozwiązaniu są na bieżąco aktualizowane. Przed groźnymi atakami typu DDOS, które mogą sparaliżować infrastrukturę e-sklepu, chronią natomiast mechanizmy zliczające częstotliwość odświeżania strony internetowej.

Ostatnim ogniwem zabezpieczającym jest kontrola przez operatorów sklepu i służby kopalniane dokumentów, oświadczeń i deklaracji złożonych na potrzeby Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Sprawdza się również, czy płatności w transakcjach nie są realizowane z tych samych kont bankowych.

- Przy obecnych zabezpieczeniach serwisu sprzedażowego praktycznie niemożliwa jest aktywność nieuczciwych pośredników, którzy usiłują wyłudzać opłaty za rzekome ułatwienie lub przyspieszenie procedury zakupu węgla - zapewnił rzecznik PGG. Przypomniał, że infrastruktura serwerowa e-sklepu przeszła gruntowną modernizację, aby w krótszym czasie mogła obsłużyć jak najwięcej klientów.

Zobacz również:

PAP
Dowiedz się więcej na temat: węgiel | Polska Grupa Górnicza
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »