Słowacy mieli doskonały pomysł
Program premii na nowe auto za oddanie starego na złom jest na Słowacji ogromnym sukcesem. Rynek jest już wykupiony, chociaż w końcu ubiegłego roku było tam dramatycznie a jeszcze w lutym spadek rejestracji nowych pojazdów był dwucyfrowy (12,78 proc.). Wszystko odmieniło się w marcu i kwietniu. Na złom oddano 42 tys. samochodów.
W marcu rok do roku sprzedaż nowych samochodów zwyżkowała o 2,5 proc., w kwietniu już o 5 proc. (do 10 902 pojazdów o ciężarze do 3,5 tony). Licząc jednak pierwsze cztery miesiące tego roku spadek sprzedaży wyniósł 12,78 proc. rok do roku. Tak fatalne były styczeń i luty.
Dla słowackiego rynku bardzo korzystne jest wprowadzenie identycznego programu w Czechach. Obywatele tego kraju zarówno u siebie jak i w słowackich salonach chętnie kupują za euro modele Kia cee´d oraz Peugeot 206+, które są produkowane na Słowacji.
Największy udział w słowackim rynku nowych aut ma czeska Škoda (11,9 proc.), na drugim miejscu jest francuski Peugeot (11,2 proc.). Trzecia jest koreańska Kia (11,1 proc.). W kwietniu 2009 r. najlepiej sprzedawały się Peugeot 206+, Kia cee´d, Octavia 2, Fabia 2 i Toyota Auris.
Krzysztof Mrówka, INTERIA.PL