Reklama

Sprzedaż detaliczna w lipcu wzrosła o 9,3 proc. rok do roku

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w lipcu w cenach bieżących o 9,3% r/r wobec wzrostu o 10,3% r/r w czerwcu, co było powyżej konsensusu rynkowego (8,4%) i nieznacznie poniżej naszej prognozy (9,6%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych obniżyła się w lipcu do 7,1% r/r wobec 8,2% w czerwcu.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost rdr o 8,2 proc. i spadek o 0,2 proc. mdm. Sprzedaż detaliczna realnie wzrosła w lipcu o 7,1 proc. rdr, po wzroście o 8,2 proc. w czerwcu.

Reklama

Analityk Domu Maklerskiego BOŚ Łukasz Bugaj spodziewał się dobrych informacji za lipiec, ale uważa, że będą one nieco słabsze niż dynamika osiągnięta w czerwcu.

Ekspert wyjaśnia, że w czerwcu zaobserwowaliśmy wysoką sprzedaż telewizorów, co było związane z mistrzostwami świata w piłce nożnej. W lipcu tego efektu nie zobaczymy, ale wiadomo, że sprzedaż podbiła wysoka sprzedaż samochodów.

Łukasz Bugaj podkreśla, że sprzedaży sprzyjają dobre nastroje polskich konsumentów. Dodaje, że to zasługa dobrej sytuacji na rynku pracy i programów socjalnych, takich jak Rodzina 500 Plus.

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w czerwcu i lipcu 2018 r.:

lipiec lipiec czerwiec czerwiec
rdr mdm rdr mdm
ogółem 9,3 -0,3 10,3 3,4
pojazdy mechaniczne 12,6 -4,4 6,7 11,6
paliwa 23,2 5,2 20,3 0,5
żywność, napoje, wyroby tytoniowe 1,5 -3,4 5,7 3,1
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach 3,5 -0,4 9 2,4
leki, kosmetyki 12,4 0,3 10,8 2
odzież, obuwie 11,6 -2,4 12,2 5,7
meble, AGD, RTV 5,2 2,0 15,1 7
prasa, książki 6,3 3,8 2 0,7
pozostałe 12,8 -0,1 10,6 2,4

- - - - -

Wynik finansowy netto przedsiębiorstw po I półroczu spadł o 6,7 proc.

Wynik finansowy netto przedsiębiorstw po I półroczu spadł o 6,7 proc., do 62,4 mld zł - podał w środę GUS.

Zysk netto wyniósł 76,4 mld zł i był niższy o 2,3 proc. od uzyskanego w okresie I-VI 2017 roku, a strata netto wyniosła 14,0 mld zł i zwiększyła się o 23,8 proc.

Z badania GUS wynika, że zysk netto wykazało 74,4 proc. ogółu przedsiębiorstw wobec 73,4 proc. rok wcześniej.

GUS podał, że przychody z całokształtu działalności w I półroczu były wyższe o 6,5 proc. od osiągniętych rok wcześniej, a koszty ich uzyskania wzrosły o 7,2 proc.

Wynik finansowy ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wyniósł 70,6 mld zł i był wyższy o 9,7 proc. niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Dane prezentowane przez GUS dotyczą 17.295 przedsiębiorstw niefinansowych prowadzących księgi rachunkowe, w których liczba pracujących wynosi 50 i więcej osób.

- - - - - -

Komentarz XTB

Publikacja danych GUS o sprzedaży detalicznej podsumowuje lipiec w polskiej gospodarce. Miesiąc bardzo udany pomimo nie najlepszego początku. Utrzymanie tego tempa zależy od kondycji światowej gospodarki.

Według danych GUS wzrost sprzedaży detalicznej w lipcu wyniósł 9,3 proc. r/r - mniej niż w czerwcu (10,3 proc.), ale więcej niż oczekiwał rynek (8,3 proc.). W cenach stałych wzrost wyniósł 7,1 proc. r/r. Pokazuje to, że choć przejściowo sprzedaż w cenach bieżących rośnie dzięki wyższej inflacji (najwyższy wzrost cen sprzedaży od lutego 2017), trend wzrostu faktycznego popytu pozostaje bardzo stabilny, oscylując wokół 7 proc. przez ostatnich 16 miesięcy. Konsumpcja prywatna wspierana jest przez bardzo korzystną - z punktu widzenia pracownika - sytuację na rynku pracy. Co prawda wzrost wynagrodzeń o 7,2 proc. r/r był nieco niższy od oczekiwanego, jednak roczny przyrost tzw. funduszu płac (wzrost wynagrodzeń oraz zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw) wyniósł 10,9 proc. i utrzymał się na dwucyfrowym poziomie dwunasty raz z rzędu. Systematyczny wzrost dochodów zwiększa pewność gospodarstw domowych, co przekłada się na wzrost konsumpcji.

Wcześniej poznaliśmy dane o produkcji przemysłowej, które okazały się lepsze od oczekiwań. Wzrost produkcji o 10,3 proc. r/r był najmocniejszy od października ubiegłego roku pomimo wyższej bazy odniesienia niż w czerwcu (w lipcu 2017 produkcja wzrosła o 6,3 proc. r/r, zaś w czerwcu 2017 o 4,4 proc. r/r). Jak na razie zatem złowieszczy spadek indeksu PMI nie znalazł przełożenia na twarde dane. W danych o produkcji widać mocny trend, wzrost za ostatnie 6 miesięcy wynosi średnio 6,8 proc. r/r, wyraźnie powyżej średniej dla obecnej dekady (+5,1 proc. r/r). Wyraźne ożywienie kontynuowane jest też w budownictwie - niższa dynamika produkcji (+18,6 proc. r/r w lipcu wobec +24,8 proc. r/r w czerwcu) to efekt mocnego przyspieszenia w połowie ubiegłego roku. Tym samym również strona podażowa gospodarki jak na razie trzyma się mocno.

Niechybnie w krótkim terminie największym zagrożeniem dla koniunktury w Polsce jest ochłodzenie w globalnej gospodarce. Ta do tej pory radziła sobie nie najgorzej, jednak w lipcu obserwowaliśmy dość powszechne spadki indeksów PMI. Dlatego warto zwrócić uwagę na publikacje pierwszych indeksów PMI za sierpień, które będą mieć miejsce w dniu jutrzejszym, szczególnie te dla Europy Zachodniej.

Przemysław Kwiecień CFA

Inflacja, bezrobocie, PKB - zobacz dane z Polski i ze świata w Biznes INTERIA.PL

Sprzedaż sklepów małoformatowych rośnie

Sprzedaż detaliczna sklepów małoformatowych w lipcu 2018 r. wzrosła o 7 proc. rdr, a w ujęciu mdm wzrosła o 0,3 proc. - wynika z szacunków Polskiej Izby Handlu.

"Jak wynika z danych PIH i CMR, w lipcu 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była 0,3 proc. wyższa niż w czerwcu br. i o 7 proc. wyższa niż w lipcu 2017 r. Liczba transakcji zaraportowanych w lipcu utrzymała się na takim samym poziomie co rok wcześniej" - napisano. Jak pokazują dane PIH, w lipcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m kw. średnio 13,93 zł, czyli o 1,6 proc. więcej niż w czerwcu. W porównaniu z lipcem 2017 r. średnia wartość koszyka wzrosła o 6,7 proc.

"Ten wynik to efekt zarówno wyższych cen (przełożyły się one na wzrost wartości o 2,1 proc.), jak i wzrostu średniej liczby produktów w koszyku" - napisano.Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności

W kierunku zmniejszenia tempa sprzedaży detalicznej w lipcu najsilniej oddziaływał spadek dynamiki sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" oraz "pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach" obejmująca m.in. hipermarkety.

Zmniejszenie dynamik było rezultatem zaskakującego spadku w ujęciu m/m sprzedaży w tych kategoriach (odpowiednio o 3,4% i 0,4%).

W lipcu zazwyczaj odnotowywane są wzrosty w ujęciu m/m w tych kategoriach. Co więcej, zmiany m/m w tych kategoriach w lipcu br. były, w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłych lat, najniższe od co najmniej 2003 r.

Dlatego uważamy, że obniżenie rocznej dynamiki sprzedaży we wspomnianych kategoriach miało charakter obserwacji nietypowej i w kolejnych miesiącach ponownie się ona zwiększy.

W kierunku spowolnienia wzrostu sprzedaży detalicznej w lipcu br. oddziaływała również niższa dynamika w kategorii "meble, RTV, AGD". Przyczyniło się do tego ustąpienie pozytywnego efektu przejściowego, silnego wzrostu popytu na sprzęt RTV w związku z mistrzostwami świata w piłce nożnej w czerwcu br.

Dane o sprzedaży sygnalizują stabilizację dynamiki konsumpcji

Lipcowe dane stanowią wsparcie dla naszych prognoz spowolnienia wzrostu sprzedaży detalicznej w cenach stałych w związku z oczekiwanym przez nas coraz wolniejszym wzrostem zatrudnienia następującym w warunkach ograniczonej presji płacowej. Takie tendencje zostały potwierdzone przez opublikowane w ubiegłym tygodniu dane GUS dotyczące rynku pracy Jednocześnie nie zmieniają one naszej prognozy stabilizacji wzrostu konsumpcji w III kw. (4,6% r/r wobec takiej samej dynamiki w II kw.).

Opublikowane dziś dane o lipcowej sprzedaży detalicznej są naszym zdaniem neutralne dla kursu złotego i rentowności obligacji.

Krystian Jaworski

Starszy Ekonomista

Credit Agricole Bank Polska S.A.

Dowiedz się więcej na temat: GUS

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »