Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 2,4 proc. rdr

Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 2,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a w ujęciu miesięcznym spadła o 6,4 proc. - podał w piątek GUS. Sprzedaż realnie wzrosła w listopadzie o 0,7 proc. rok do roku. Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 2,7 proc. rdr, a mdm spadła o 5,8 proc.

W grudniu 2012 r., w porównaniu do ubiegłego miesiąca, odnotowano pogorszenie nastrojów konsumenckich, zarówno w przypadku wskaźnika sytuacji bieżącej jak i przyszłej. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, obniżył się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,2 pkt proc. i ukształtował na poziomie -31,0.

Do spadku bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej przyczyniło się zwłaszcza pogorszenie ocen zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju: w ostatnich 12 miesiącach o 2,9 pkt proc. i w najbliższych 12 miesiącach o 4,4 pkt proc. Siłę spadku wyhamowała poprawa ocen sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w ostatnich 12 miesiącach (wzrost o 1,0 pkt proc.) i ocena czasu na dokonywanie ważnych zakupów (wzrost o 1,1 pkt proc.).

Reklama

W porównaniu do grudnia 2011 roku poziom wskaźnika BWUK jest o 2,4 pkt proc. niższy.

Główny ekonomista banku Millennium Grzegorz Maliszewski o piątkowych danych GUS, który poinformował, że sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 2,4 proc. rdr, a stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 12,9 proc., a także, iż pogorszyły się nastroje konsumenckie:

"Dynamika sprzedaży detalicznej obniżyła się w listopadzie do 2,4 proc. r/r z 3,3 proc. r/r w październiku, co było wynikiem nieco gorszym od oczekiwań. W ujęciu realnym sprzedaż wzrosła o 0,7 proc. r/r wobec wzrostu o 0,5 proc. r/r w październiku, a nieznaczne przyspieszenie w stosunku do poprzedniego miesiąca jest efektem spadku inflacji.

Dane potwierdzają utrzymanie się negatywnych tendencji w zakresie konsumpcji prywatnej. Widoczne jest to szczególnie w spadkach sprzedaży dóbr trwałego użytku, w tym w szczególności samochodów oraz odzieży i obuwia, których sprzedaż spadła w listopadzie o odpowiednio o 4,8 proc. r/r i 1,2 proc. r/r. Wciąż dynamiczne wzrosty notowane są w sprzedaży sprzętu AGD i RTV.

Wciąż dynamicznie rośnie sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych, która obejmuje część hipermarketów i dyskontów, co potwierdza tezę, iż w obliczu pogorszenia koniunktury gospodarstwa domowe przesuwają zakupy w kierunku tańszych źródeł zaopatrzenia. Pogorszenie sytuacji na rynku pracy, spadająca siła nabywcza dochodów gospodarstw domowych nie sprzyjają zwiększaniu spożycia prywatnego.

W kolejnych miesiącach oczekujemy utrzymania się słabych wyników konsumpcji. Dalszy wzrost stopy bezrobocia, niska dynamika płac oraz ograniczone możliwości finansowania konsumpcji przez oszczędności będą ograniczały możliwości wzrostu spożycia prywatnego. Pewnym wsparciem dla konsumpcji będzie natomiast spadająca inflacja, co zwiększy siłę nabywczą dochodów gospodarstw domowych.

W listopadzie stopa bezrobocia rejestrowanego wzrosła o 0,4 pkt proc. i wyniosła 12,9 proc., częściowo w efekcie działania czynników sezonowych. Odczyt był nieznacznie wyższy od naszych oczekiwań, jak i konsensusu rynkowego.

Liczba bezrobotnych przekroczyła 2 mln osób. Opublikowane dane wpisują się w trend obserwowany w ostatnich miesiącach. W minionym miesiącu stopa bezrobocia była aż o 0,8 pkt proc. wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, co potwierdza słabość rynku pracy, na którym warunki są gorsze niż w 2011 r. W kolejnych miesiącach stopa bezrobocia powinna stopniowo wzrastać. W naszej ocenie na koniec roku stopa bezrobocia rejestrowanego wyniesie 13,4 proc. wobec 12,5 proc. w grudniu 2011 r.

Tendencje w sprzedaży detalicznej i na rynku pracy wpisują się w obraz pogarszania koniunktury w polskiej gospodarce i wzmacniają oczekiwania na obniżki stóp procentowych. Podtrzymujemy nasz scenariusz, który zakłada obniżkę oprocentowania o 25 pkt bazowych na posiedzeniu RPP w styczniu".

Poniżej dane o sprzedaży detalicznej w październiku i w listopadzie:

                         XI 2012               X 2012      
                      XI'11     X'12       X'11       IX'12
.
ogółem                 2,4      -6,4        3,3        4,3
.
pojazdy               -4,8       3,1        0,5       10,4
mechaniczne 
.
paliwa                 2,6      -9,4        5,9        3,1
. 
żywność, napoje,       2,4      -5,9        1,3        3,1
wyroby tytoniowe          
pozostała sprzedaż    14,4     -11,1       18,1       11,8 w niewyspecjalizowanych  
sklepach
.
leki, kosmetyki        8,2       2,0        6,9        4,4
. 
odzież, obuwie        -1,2     -20,6       -4,3       13,4
.
meble, AGD, RTV       15,7      -0,4       16,0        0,1
prasa, książki       -20,9      -5,6      -15,3       -4,4
.
pozostałe              2,1      -6,3       -1,3        1,3

Nowe zamówienia w przemyśle w Polsce spadły w listopadzie w ujęciu rdr o 3,2 proc., po spadku o 0,9 proc. w październiku - podał GUS. W ujęciu miesięcznym zamówienia spadły o 4,6 proc. w porównaniu ze wzrostem o 3,1 proc. w poprzednim miesiącu. Wskaźnik nowych zamówień w przemyśle pokazuje rozwój popytu na wyroby i usługi. Służy on do oceny przyszłej produkcji.

Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw handlowych wzrosła w listopadzie o 0,6 proc. rok do roku, po wzroście w poprzednim miesiącu o 7,0 proc., a miesiąc do miesiąca spadła o 4,6 proc. - podał GUS.

Sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw hurtowych wzrosła w listopadzie o 3,7 proc. rdr, po wzroście o 10,8 proc. w poprzednim miesiącu, a mdm spadła o 5,0 proc.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: RDR | sprzedaż detaliczna | sprzedaż | handel | GUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »