Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Krakowie
Jutro w centrum handlowym Galeria Krakowska przy ul. Pawiej 5 zostanie otwarta pierwsza kawiarnia Starbucks w Krakowie. Otwarcia dokona firma AmRest Coffee Sp. z o.o., joint venture utworzone przez Starbucks Coffee International, Inc. oraz AmRest Sp. z o.o. . Kawiarnia w Galerii Krakowskiej to już szósta lokalizacja sieci w Polsce.
Kawiarnia Starbucks w Krakowie jest zlokalizowana w centrum handlowym Galeria Krakowska, na poziomie +1. Jej wystrój utrzymany jest w ciepłych, przyjaznych kolorach, z przewagą ciemnego brązu. Na jednej ze ścian kawiarni umieszczone zostały informacje na temat inicjatywy Starbucks? Shared Palnet?, która stanowi nasze zobowiązanie etycznego postępowania i tworzenia lepszej przyszłości dla plantatorów, partnerów i innych środowisk przy zachowaniu najwyższej jakości produktów. Goście znajdą na niej również zdjęcia dokumentujące działania Starbucks związane z ochroną środowiska i przestrzeganiem zasad etycznego handlu. Aranżacja i wystrój kawiarni doskonale korespondują z architektonicznym stylem Galerii Krakowskiej.
- Otwarcie to jest dla nas wydarzeniem szczególnym, ponieważ Kraków jest miastem o bardzo bogatych tradycjach kulturowych, również jeśli chodzi o picie kawy. Bardzo cieszymy się więc mogąc zaoferować jego mieszkańcom nasze wysokiej jakości kawy arabica oraz niepowtarzalną atmosferę i wyjątkowe wrażenia, które określamy jako Starbucks Experience. Tym, co nas wyróżnia od momentu podania pierwszego kubka kawy w pierwszej kawiarni w Seattle, jest swoista więź między partnerem a klientem, chwila rozmowy, dająca poczucie przynależności - powiedział Vladan Armus, Starbucks brand president na region Europy Środkowo-Wschodniej.
Krakowska kawiarnia Starbucks ma około 124 m kw. powierzchni. Została wyposażona w 33 miejsca siedzące zlokalizowane wewnątrz kawiarni. Znajdują się tam dwu- i trzyosobowe stoliki oraz wygodne fotele i drewniane krzesła. Lokal ma aż trzy wejścia: jedno od strony ruchomych schodów, jedno od strony strefy gastronomicznej oraz jedno od strony wewnętrznego ciągu komunikacyjnego. Kawiarnia będzie czynna w godzinach 8.00-22.30 od poniedziałku do soboty oraz w godzinach 9.00-21.30 w niedzielę. Tak jak we wszystkich lokalizacjach Starbucks, goście krakowskiej kawiarni mają zapewniony bezpłatny dostęp do Internetu (wi-fi). Kawiarnia jest również dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Galeria Krakowska to powszechnie znane miejsce spotkań krakowian, a także, z powodu lokalizacji przy dworcu kolejowym Kraków Główny oraz świetnego połączenia z dworcem autobusowym i portem lotniczym Balice, miejsce odwiedzane chętnie przez turystów. Dodatkowo, Galeria angażuje się w akcje charytatywne oraz wspiera środowiska twórcze aktywnie promując kulturę i sztukę, co świetnie komponuje się z filozofią Starbucks, która zakłada zaangażowanie w życie lokalnych społeczności. Bardzo cieszymy się, że to właśnie w tym miejscu, położonym w samym sercu miasta, będziemy mogli zapewnić jego mieszkańcom tzw. "trzecie miejsce" pomiędzy domem a pracą czy uczelnią. Miejsce, które zapewnia możliwość spotkania się z przyjaciółmi czy rodziną oraz chwilę wytchnienia i relaksu przy kubku doskonałej kawy - powiedziała Agnieszka Kozłowska, Starbucks brand manager na rynek Europy Środkowo-Wschodniej.
Oprócz kaw Starbucks pochodzących z trzech głównych regionów upraw: Ameryki Łacińskiej, Azji i Pacyfiku oraz Afryki, a także napojów kawowych przygotowywanych na bazie espresso z certyfikatem Fairtrade, takich jak Caffe Latte, Caffe Mocha czy Cappuccino, goście mają szeroki wybór dań i przekąsek dostosowanych do potrzeb klientów w różnych porach dnia. W menu śniadaniowym, lunchowym i deserowym znajdą się dania na ciepło i na zimno, a także zestawy złożone z kawy i kuszącej przekąski.
Informacje o kawiarniach Starbucks w Polsce i rejonie Europy Środkowo-Wschodniej
Kawiarnia w Galerii Krakowskiej jest szóstą lokalizacją Starbucks w Polsce. Oprócz niej firma zarządza trzema kawiarniami w Warszawie, jedną we Wrocławiu i jedną w Poznaniu. Pierwsza lokalizacja przy ul. Nowy Świat w Warszawie została otwarta 8 kwietnia 2009 r. Otwarcie drugiej kawiarni miało miejsce tydzień później we Wrocławiu, na Placu Grunwaldzkim. Trzecią kawiarnię, o nazwie Starbucks Gruba Kaśka, otwarto w Warszawie, w pobliżu Placu Bankowego w październiku 2009 r. Czwartą lokalizacją jest kawiarnia Starbucks otwarta w kwietniu 2010 r. w Centrum Sztuki i Biznesu "Stary Browar" w Poznaniu. Piąta kawiarnia
o nazwie Starbucks Galaxy, została otwarta w maju 2010 r. przy skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II oraz Al. Solidarności w Warszawie. Kawiarnie Starbucks oferują szeroki wybór popularnych napojów kawowych na bazie espresso, takich jak Caffe Latte, Caffe Mocha czy tradycyjne espresso. Dostępne są także napoje miksowane z lodem Frappuccino w rozmiarach tall, grande oraz venti. Oprócz świeżo parzonej kawy, klienci Starbucks mogą wybierać spośród kilkunastu rodzajów najwyższej jakości 100-procentowych kaw ziarnistych arabica pochodzących z Ameryki Południowej, Afryki oraz regionu Azji i Pacyfiku. W europejskich kawiarniach Starbucks wszystkie napoje na bazie espresso przygotowywane są z ziaren z certyfikatem Fairtrade.
Menu Starbucks obejmuje również zimne napoje, szereg wypieków i ciastek, a także przekąsek przygotowanych specjalnie na śniadanie, lunch czy deser. Są wśród nich kanapki, wrapy, quiche, sałatki, bajgle, ciasta, muffiny oraz inne smakołyki, które swój niepowtarzalny smak zawdzięczają różnorodności i bogactwu składników. Wszystkie potrawy doskonale smakują w połączeniu z każdym z oferowanych przez Starbucks napojów kawowych oraz kaw specjalnych.
Starbucks pragnie także zapewnić swoim partnerom (tak właśnie w Starbucks nazywani są pracownicy) oraz klientom miejsce dające im poczucie przynależności. Goście kawiarni mogą oderwać się tu od codziennych zajęć oraz spotkać z przyjaciółmi, aby wspólnie wypić kubek pysznej kawy. Dla partnerów jest to miejsce, gdzie mogą dzielić się z klientami swoją pasją do kawy i życia sprawiając, że goście będą chętnie wracali do kawiarni Starbucks. We wszystkich kawiarniach w Polsce partnerzy organizują degustacje kaw oraz seminaria kawowe, spotkania tematyczne oraz różnorodne wydarzenia angażujące społeczności lokalne.
AmRest, który otworzył pierwszą kawiarnię Starbucks w Czechach w 2008 r., zarządza jedenastoma lokalami na tamtym rynku. Firma stworzyła także joint venture ze Starbucks na rynku węgierskim, gdzie w czerwcu tego roku nastąpiło otwarcie pierwszej kawiarni Starbucks w Budapeszcie. W 29 krajach na terenie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki znajduje się ponad 1600 kawiarń Starbucks.
Informacja o Starbucks
W 1971 r. firma Starbucks Coffee Company zobowiązała się do pozyskiwania i palenia najwyższej jakości kawy arabica. Obecnie, dysponując kawiarniami na całym świecie, Starbucks Coffee Company jest wiodącą firmą w dziedzinie sprzedaży i palenia kawy. Opierając się na naszym zobowiązaniu i przyjętych przez nas wartościach z każdym kubkiem kawy dostarczamy naszym klientom niepowtarzalną atmosferę i wyjątkowe wrażenia (Starbucks Experience). Aby dowiedzieć się więcej o Starbucks Experience zapraszamy do naszych kawiarni oraz na strony
AmRest
AmRest jest największym niezależnym operatorem restauracyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Zarządza restauracjami KFC, Pizza Hut, Burger King, Starbucks i Rodeo Drive w Polsce, Czechach, Bułgarii, Serbii, Rosji i na Węgrzech. W Stanach Zjednoczonych AmRest zarządza restauracjami Applebee's. AmRest zarządza kawiarniami Starbucks w Polsce, Czechach oraz na Węgrzech.
Przedstawiciele Starbucksa nie odpowiedzieli na żadne z ważnych pytań zadanych na konferencji prasowej: dlaczego firma weszła do Polski wiele, wiele lat po bezpośrednich konkurentach (zajęli oni lepsze pozycje i eksponowane lokalizacje w centrach miast, w tym w Krakowie), jakie były koszty otwarcia nowej kawiarni pod Wawelem oraz jakie są plany firmy. Za każdym razem zasłaniano się giełdowym charakterem spółki (notowana w USA). Mimo braku odpowiedzi, a może właśnie dlatego, należy sformułować tezę, że Starbucks - chociaż polski rynek kawiarń jest pojemny - spóźnił się i jest to gruby błąd tego przedsiębiorstwa.
Krzysztof Mrówka