Strategiczne porozumienie CPK z Rail Baltica

Centralny Port Komunikacyjny zawarł strategiczne porozumienie o współpracy z Rail Baltica - poinformowała we wtorkowym komunikacie spółka. Rail Baltica to projekt infrastruktury transportu kolejowego, którego celem jest integracja krajów bałtyckich z pozostałą europejską siecią kolejową.

Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy

Rail Baltica połączy nas ze Skandynawią

Jak podało CPK, przy okazji Szczytu Trójmorza w Rydze doszło do spotkania przedstawicieli zarządów spółek RB Rail AS oraz CPK, którego celem było omówienie możliwości i form współpracy. W efekcie obie strony podpisały umowę, która umożliwia koordynację planów, działań i wymianę know-how - poinformowała spółka.

Reklama

Dodała, że współpraca bw zakresie szkoleń, badań i projektów innowacyjnych. Wzajemna wymiana know-how obejmie zagadnienia takie, jak: nowoczesne rozwiązania technologiczne, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój.

Jak przypomniano w komunikacie, Rail Baltica to projekt infrastruktury transportu kolejowego realizowany od podstaw (tzw. greenfield), którego celem jest integracja krajów bałtyckich z pozostałą europejską siecią kolejową.

 Przewiduje budowę przez trzy kraje bałtyckie nowej zelektryfikowanej linii dwutorowej o długości 870 km i połączenie jej z Polską i z Finlandią. Jej trasa obejmie: Tallin - Parnawę - Rygę - Poniewież - Kowno, granicę polsko-litewską oraz połączenie Kowno - Wilno.

Wskazano, że w ramach porozumienia przedstawiciele RB Rail AS i CPK uzgodnili, że nadrzędnym celem jest promowanie innowacyjnych i wartościowych rozwiązań technologicznych oraz budowanie wspólnej międzynarodowej bazy wiedzy w kluczowych dla nich sektorach.

Według szefa CPK Mikołaja Wilda, kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej mogą wnieść unikalną wartość dla całej UE. "Centralny Port Komunikacyjny jest zaangażowany w rozwój wspólnego systemu Kolei Dużych Prędkości dla naszego regionu. Cieszymy się z bliskiej współpracy z Rail Baltica" - wskazał. Ocenił, że odpisana umowa to ważny krok w kierunku integracji transgranicznej, prowadzącej do budowy lepszych połączeń i większej spójności.

CPK to prawie 2000 km nowych linii

Spółka przypomniała, że inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Wskazała, że w przygotowaniu są połączenia transgraniczne - prace trwają m.in. na odcinku łączącym Polskę z Czechami (linia Katowice - Ostrawa). Planowane jest wydłużenie przygotowywanego przez CPK odcinka CPK Trawniki - Kransystaw - Zamość - Bełżec na Ukrainę (do Lwowa i Kijowa), zaś podróż na Litwę i w kierunku innych państw bałtyckich będzie możliwa z wykorzystaniem linii Rail Baltica.

Jak powiedział, cytowany w komunikacie Marc-Philippe El Beze z zarządu RB Rail AS, dla zapewnienia pełnej integracji z siecią TEN-T istotne znaczenie mają sprawne połączenia z Polską. "Dlatego jesteśmy szczególnie zadowoleni z zacieśnienia współpracy z CPK, z którym łączą nas możliwości związane z globalnym projektem Rail Baltica" - wskazał.

Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji i zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w Europie. W wyniku zakończonej w 2013 roku rewizji wytycznych dla sieci TEN-T, ustalono jej nowy układ na terytorium państw członkowskich UE. Uwzględniono w nim m.in. przygotowywaną przez CPK linię Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław, popularnie zwaną "igrekiem".

Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T

Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób i towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej.

Longina Grzegórska-SzpytCentralny Port Komunikacyjny zawarła strategiczne porozumienie o współpracy z Rail Baltica poinformowała spółka we wtorkowym komunikacie. Rail Baltica to projekt infrastruktury transportu kolejowego którego celem jest integracja krajów bałtyckich z pozostałą europejską siecią kolejową.

Jak podało CPK, przy okazji Szczytu Trójmorza w Rydze doszło do spotkania przedstawicieli zarządów spółek RB Rail AS oraz CPK, którego celem było omówienie możliwości i form współpracy. W efekcie obie strony podpisały umowę, która umożliwia koordynację planów, działań i wymianę know-how - poinformowała spółka.

Dodała, że współpraca bw zakresie szkoleń, badań i projektów innowacyjnych. Wzajemna wymiana know-how obejmie zagadnienia takie, jak: nowoczesne rozwiązania technologiczne, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój.

Jak przypomniano w komunikacie, Rail Baltica to projekt infrastruktury transportu kolejowego realizowany od podstaw (tzw. greenfield), którego celem jest integracja krajów bałtyckich z pozostałą europejską siecią kolejową.

Przewiduje budowę przez trzy kraje bałtyckie nowej zelektryfikowanej linii dwutorowej o długości 870 km i połączenie jej z Polską i z Finlandią. Jej trasa obejmie: Tallin - Parnawę - Rygę - Poniewież - Kowno, granicę polsko-litewską oraz połączenie Kowno - Wilno.

Wskazano, że w ramach porozumienia przedstawiciele RB Rail AS i CPK uzgodnili, że nadrzędnym celem jest promowanie innowacyjnych i wartościowych rozwiązań technologicznych oraz budowanie wspólnej międzynarodowej bazy wiedzy w kluczowych dla nich sektorach.

Według szefa CPK Mikołaja Wilda, kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej mogą wnieść unikalną wartość dla całej UE. "Centralny Port Komunikacyjny jest zaangażowany w rozwój wspólnego systemu Kolei Dużych Prędkości dla naszego regionu. Cieszymy się z bliskiej współpracy z Rail Baltica" - wskazał. Ocenił, że odpisana umowa to ważny krok w kierunku integracji transgranicznej, prowadzącej do budowy lepszych połączeń i większej spójności.

Spółka przypomniała, że inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 2000 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Wskazała, że w przygotowaniu są połączenia transgraniczne - prace trwają m.in. na odcinku łączącym Polskę z Czechami (linia Katowice - Ostrawa). Planowane jest wydłużenie przygotowywanego przez CPK odcinka CPK Trawniki - Kransystaw - Zamość - Bełżec na Ukrainę (do Lwowa i Kijowa), zaś podróż na Litwę i w kierunku innych państw bałtyckich będzie możliwa z wykorzystaniem linii Rail Baltica.


Jak powiedział, cytowany w komunikacie Marc-Philippe El Beze z zarządu RB Rail AS, dla zapewnienia pełnej integracji z siecią TEN-T istotne znaczenie mają sprawne połączenia z Polską. - Dlatego jesteśmy szczególnie zadowoleni z zacieśnienia współpracy z CPK, z którym łączą nas możliwości związane z globalnym projektem Rail Baltica - wskazał.

Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji i zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w Europie.

W wyniku zakończonej w 2013 roku rewizji wytycznych dla sieci TEN-T, ustalono jej nowy układ na terytorium państw członkowskich UE. Uwzględniono w nim m.in. przygotowywaną przez CPK linię Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław, popularnie zwaną "igrekiem".

Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób i towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej.

Longina Grzegórska-Szpyt

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami


PAP
Dowiedz się więcej na temat: CPK | Rail Baltica | transport kolejowy | TEN-T | Kolej Dużych Prędkości
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »