Stroer przejmie Grupę Outdoor

Stroer out of home media - niemiecka spółka działająca na rynku reklamy zewnętrznej - zamierza kupić Grupę Outdoor, jednego z największych konkurentów. Dzięki tej transakcji pod względem potencjału Stroer zrówna się z największą spółką branży - przejmowanym przez Agorę AMS.

Stroer out of home media - niemiecka spółka działająca na rynku reklamy zewnętrznej - zamierza kupić Grupę Outdoor, jednego z największych konkurentów. Dzięki tej transakcji pod względem potencjału Stroer zrówna się z największą spółką branży - przejmowanym przez Agorę AMS.

Negocjacje austriackiej spółki Outdoor Ankundigund Gesellschaft (OAG), dotychczasowego właściciela firm tworzących Grupę Outdoor, z inwestorami trwały kilka miesięcy. Wśród kandydatów wymieniano m.in. Agorę, Clear Channel Communications, Grupę Stroer i kilka funduszy inwestycyjnych. Najbliższy wygrania batalii jest Stroer. Przejęcie Grupy Outdoor wzmocniłoby pozycję firmy w kilku kluczowych miastach, a zdaniem Janusza Malinowskiego, prezesa Stršera, jego spółka zdominowałaby rynek w ośmiu największych miastach.

Chodzi przede wszystkim o billboardy - Grupa Outdoor swego czasu inwestowała głównie w te nośniki. Tam, gdzie nośniki obydwu firm będą się pokrywały, część z nich zostanie zamieniona na większe - formatu 6x3.

Reklama

Zagrywka taktyczna

Kilka tygodni temu Stroer opublikował komunikat, w którym poinformował, że rezygnuje z przejęcia wystawionych na sprzedaż spółek i zamierza rozwijać własne sieci. Padła nawet suma, jaką spółka zamierzała na ten cel przeznaczyć - 18 mln zł. Była to jednak tylko zagrywka taktyczna - chodziło o wyciszenie spekulacji towarzyszących negocjacjom. Janusz Malinowski zaznacza, że zapowiedziana w komunikacie inwestycja będzie kontynuowana.

Równowaga sił

Ile niemiecka grupa zapłaci za nowy nabytek - nie wiadomo. Kilka tygodni temu w wywiadzie dla agencji ISB Janusz Malinowski podał, że do końca roku jego spółka przeznaczy na akwizycje od 20 do 40 mln zł. Planowana transakcja poważnie naruszy dotychczasowy układ sił na rynku reklamy zewnętrznej. Poznański AMS, dotychczasowy lider branży, będzie musiał konkurować z firmą o porównywalnym potencjale, zwłaszcza w segmencie billboardów.

Przejęcie Grupy Outdoor nie poprawi jednak wyników finansowych Stroera. Przynajmniej na razie, bo w obecnych warunkach rynkowych billboardy są deficytowe. Należy jednak pamiętać, że oprócz nośników Stroer zamierza przejąć kontrakty, a wraz z nimi nowych klientów oraz cenne lokalizacje. Powinno to zaowocować przy rozwijaniu perspektywicznej - jak wynika z zapowiedzi spółki - sieci nośników wielkoformatowych.

Konsolidacja obydwu firm ma przebiegać sprawnie. Część spraw została już uzgodniona - niektórzy członkowie zarządu Grupy Outdoor zostaną zatrudnieni w Stroerze na czasowych kontraktach. Stroer przejmie też innych pracowników Outdoora.

Standard badań

Niewiadomą pozostaje standard badań widowni, jaki zostanie przyjęty przez rynek. Dla Stroera badania prowadzi niemiecka firma Oscar, według opracowanej przez nią metodologii. Grupa Outdoor, wraz z AMS, Europlakatem i Clear Channel Polska, była udziałowcem spółki Polskie Badania Reklamy Zewnętrznej, która przygotowywała własne badania. Janusz Malinowski nie ukrywa, że jego spółka rozważa odsprzedanie systemu Oscara innym firmom. Problem w tym, że ăinne firmyÓ zainwestowały w swój projekt ponad 5 mln zł. Stroer wydał na swoje badania łącznie 3 mln zł.

Czas dla Agory

Transakcja między Stroerem a OAG powinna, zdaniem analityków, przyspieszyć przejęcie AMS przez Agorę. Wydawca "Gazety Wyborczej" poinformował w ubiegłym tygodniu, że z winy drugiej strony będzie dążył do renegocjowania warunków umowy o zakupie akcji lub wręcz wycofa się z inwestycji w spółkę.

Tymczasem na sprzedaż jest wystawiona jeszcze jedna znacząca spółka outdoorowa - Europlakat Polska. Wśród poważnych kandydatów do przejęcia jest znów niemiecki Stroer.

Roszady na rynku

Dla ostatecznego kształtu rynku reklamy zewnętrznej kluczową transakcją będzie przejęcie przez Agorę, wydawcę ,,Gazety Wyborczej", kontroli nad AMS. Po tym, jak wiosną 2001 r. Agorze nie powiodło się wezwanie na prawie 25 proc. akcji poznańskiej spółki, wydawało się, że w tym roku transakcja dojdzie do skutku. Zwłaszcza że cena w porównaniu z tą sprzed półtora roku była atrakcyjna. Wydaje się jednak, że ostatnio entuzjazm Agory związany z reklamą zewnętrzną nieco osłabł, ale rynek mimo wszystko oczekuje sfinalizowania transakcji w najbliższych tygodniach.

Z planami akwizycji na rynku reklamy zewnętrznej od dawna nie kryli się również Clear Channel Poland (dawna Plakanda) oraz grupa Stroera. Pierwsza z tych spółek powoli, lecz systematycznie, powiększa swój potencjał drogą zakupów drobnych spółek. Cały czas jest też wymieniana w gronie kandydatów do przejęcia Europlakatu Polska lub przynajmniej części nośników tej spółki. Stroer finalizuje właśnie umowę z Grupą Outdoor, co wcale nie oznacza końca inwestycji niemieckiej grupy na polskim rynku.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: przejęcia | przejęcie | reklamy | Niemcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »