Szerokie tory w krajach bałtyckich zostaną zastąpione europejskim standardem
Kraje bałtyckie wciąż mają odziedziczony po Związku Radzieckim rozstaw szyn wynoszący 1520 mm, podczas gdy w pozostałych krajach europejskich wynosi on 1435 mm. Muszą to zmienić.
Ministrowie transportu państw Unii Europejskiej zdecydowali w poniedziałek, że Litwa, Łotwa i Estonia najpóźniej do 2026 roku muszą opracować plan przebudowy swoich sieci kolejowych; chodzi o dostosowanie rozstawu szyn do standardów europejskich - poinformowała agencja Reutera.
Kraje bałtyckie wciąż mają odziedziczony po Związku Radzieckim rozstaw szyn wynoszący 1520 mm, podczas, gdy w pozostałych krajach europejskich wynosi on 1435 mm. W związku z tym Litwę, Łotwę i Estonię zobowiązano, by najpóźniej do 2026 roku przedstawiły plan przebudowy swoich torów - przekazał Reuters.
Rozwój nowej sieci transportowej w Europie (TEN-T) przewiduje włączenie Łotwy, Litwy i Estonii do nowego korytarza Bałtyk-Morze Czarne-Morze Egejskie, co umożliwi eksporterom wygodniejsze dostarczanie towarów do krajów na południu Europy - podkreśliła agencja.
Po inwazji Rosji na Ukrainę, połączenia transportowe krajów Wymiaru Północnego Unii Europejskiej z Rosją i Białorusią (gdzie również obowiązuje szerszy rozstaw szyn) zostały zlikwidowane - podkreślił Reuters.
Łotewski minister transportu Talis Linkaits powiedział na spotkaniu szefów resortów transportu państw UE w Rydze, że biorąc pod uwagę sytuację geopolityczną, komunikacja kolejowa z Europą Środkową jest szczególnie ważna. Minister podkreślił, że budowa linii kolejowej dużych prędkości Rail Baltica jest priorytetem Łotwy, która poprawia i rozszerza swoją infrastrukturę kolejową.
Zobacz również: