Telewizja cyfrowa a analogowa - komentarz ekspercki TV Puls
15 lipca tego roku Prezydent RP podpisał Ustawę o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej. Najwyższy zatem czas, by o NTC dowiedzieli się wszyscy Polacy, nie tylko ci, którzy śledzą nowinki. Z myślą o nich w połowie lipca ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna.
Za pośrednictwem dziewięciu spotów reklamowych - na razie można oglądać pierwszy z nich - będziemy najpierw zachęcani do telewizji cyfrowej, a następnie informowani o terminach wyłączania nadajników analogowych. Kampania ma trwać 2 lata, a więc do momentu wyłączenia analogu i przejścia na naziemny, cyfrowy sygnał telewizyjny, co ma nastąpić najpóźniej 31 lipca 2013 roku.
Opóźnienia we wdrażaniu NTC są w naszym kraju bardzo duże. To oczywiście odbija się na widzach i to nie tylko tych, którzy odbierają telewizję za pośrednictwem zwykłych anten. Opóźnienie cyfryzacji w Polsce uderza w portfele wszystkich widzów i nadawców. Ale przede wszystkim w tę grupę, która korzysta z najtańszych pakietów. Bezpłatna oferta kilkunastu polskich kanałów w cyfrowej, świetnej jakości obrazu i dźwięku z pewnością będzie stanowić poważną konkurencję.
Widzowie staną przed wyborem - płacić miesięczną stawkę czy mieć za darmo pulę kanałów, ponosząc w indywidualnych przypadkach jednorazowy wydatek na przystosowanie starszych telewizorów do odbioru NTC.
Z drugiej strony obowiązująca ustawa nie zabezpiecza interesów nadawców nowych kanałów NTC (zabezpiecza jedynie te, które nadawały dotychczas analogowo). Koncesja kanału FTA (free-to-air czyli nadawanego metodą rozsiewczą) i przesyłanie sygnału kosztuje, ale ustawa nie zapewnia obowiązku retransmisji sygnału, tzw. must carry * nowych kanałów NTC. No i jeszcze kwestia miejsca w ofercie...
Bodźcem do zmian może się okazać m.in. przyszłoroczne Euro 2012. Do czasu rozpoczęcia mistrzostw ma ruszyć MUX1. Prezes TVP już zapowiedział, że w czasie Euro, TVP będzie chciało nadawać relacje w wysokiej rozdzielczości za pośrednictwem MUX1. Jest więc szansa, że do przyszłego roku fani piłki nożnej będą wiedzieli dokładnie, o co w tej całej cyfryzacji chodzi.
Spoty reklamowe, nadawane w stacjach telewizyjnych, które będą dostępne za pośrednictwem NTC, to tylko jeden z elementów kampanii informacyjnej. Kolejnymi są: strona internetowa www.cyfryzacja.gov.pl oraz infolinia telefoniczna i chat online.
O ile na stronie internetowej można bez problemu znaleźć podstawowe informacje o procesie cyfryzacji, harmonogramie jego wdrażania, porady techniczne, to z dodzwonieniem się na infolinię i uzyskaniem połączenia z konsultantem online można mieć problemy.
Trudno mi ocenić, co jest powodem tych kłopotów, ale z pewnością urzędnicy odpowiedzialni za cyfryzację powinni pomyśleć nad usprawnieniem pracy infolinii. Do czasu wyłączenia analogu zostały niecałe 2 lata, łatwo więc przewidzieć, że zainteresowanie naziemną telewizją cyfrową będzie rosło...
Według badań PBS DGA, w 2009 roku najwięcej korzyści z procesu cyfryzacji dostrzegały osoby w wieku 17-24 lata. Większość z nich to mężczyźni, dla których możliwość odbioru lepszej jakości obrazu i dźwięku jest ważniejsza niż dla kobiet. Nie powinno to nikogo dziwić, bo to właśnie młodzież najszybciej i najchętniej testuje wszelkie nowości. Nie pozostanie zapewne obojętna na benefity, jakie niesie ze sobą cyfryzacja.
Kwestia jakości obrazu i dźwięku dla wielu osób - również dziś - stanowi istotny element w podejmowaniu decyzji o formie odbioru sygnału. A rozpoczęta właśnie kampania informacyjna powinna przekonać szerszą grupę, zarówno widzów, jak i reklamodawców, że warto skorzystać z dobrodziejstw NTC.
Klaudiusz Gomerski, Channel Manager Puls 2, Telewizja Puls
- - - - -
* Must carry - zasada, która określa, jakie kanały muszą włączyć do swej oferty operatorzy telewizyjni