Telewizja internetowa będzie tania

Telewizja internetowa (IPTV) stanie się jednym z najszybciej rozwijających się nowych mediów. Liczba jej subskrybentów w Europie Zachodniej wyniesie w 2010 roku 16,7 mln - takie są wnioski z udostępnionego w poniedziałek raportu firmy analitycznej Gartner.

Według raportu pod koniec 2006 roku liczba subskrybentów telewizji internetowej IPTV osiągnie w Europie Zachodniej 3,3 mln. Jak wynika z badań Gartnera w ciągu najbliższych 5 lat IPTV będzie walczyć o pozycję jednej z głównych usług oferowanych przez operatorów telekomunikacyjnych. Głównymi jej konkurentami na rynku staną się płatne usługi telewizyjne "on demand" czyli na żądanie, oferowane przez operatorów telewizyjnych oraz wolne od opłat kanały telewizyjne telewizji naziemnych, dostarczające wolne od opłata programy telewizyjne dobrej jakości.

Reklama

Według raportu, operatorzy IPTV będą stosowali takie metody jak obniżanie cen usług i integrację IPTV z innymi usługami telewizyjnymi (tzw. "bundle"). Spowoduje to, że w 2010 roku przychody operatorów IPTV wyniosą ponad 3 mld euro; w końcu 2006 roku szacowane są one na 336 mln euro.

Najbardziej zaawansowana we wdrażaniu IPTV jest obecnie Francja. Gartner przewiduje, że w końcu obecnego roku niemal połowa użytkowników IPTV pochodzić będzie właśnie z tego kraju - ponad 1,7 mln abonentów , generujących 141 mln euro przychodów.

W 2010 roku liczba subskrybentów we Francji przekroczy 5 mln, co stanowić będzie niemal 33 proc. ogólnej liczby subskrybentów w całej zachodniej Europie. Przychody tytułu IPTV wyniosą we Francji w 2010 roku niemal 682 mln euro. Do sukcesu IPTV we Francji, według Gartnera przyczynia się agresywna strategia cenowa jej operatorów (niskie ceny, zintegrowana oferta).

Z kolei według raportu, najmniejszym rynkiem dla IPTV jest rynek brytyjski. W końcu 2006 roku liczba subskrybentów tej telewizji sięgnie 75 tys. W 2010 ma jednak wzrosnąć do 1,9 mln, głównie dzięki strategii promowania tego medium, jaką chce wdrożyć spółka British Telecom - BT Vision. Subskrybenci IPTV w Zachodniej Europie do 2010 roku

Rok liczba użytkowników (w mln) proc. rocznego wzrostu

2004 0,705 b.d.
2005 1,654 134,5
2006 3,283 98,5
2007 6,311 92,2
2008 10,070 59,6
2009 13,636 35,4
2010 16,695 22,4.

Jak wykazuje sondaż BURST!

Media, większość internautów zdaje sobie sprawę, że telewizja internetowa będzie płatna. Tylko 11,9 proc. ankietowanych uważa, że nie będzie płacić za programy telewizji internetowej.

Większe zainteresowanie IPTV widoczne jest w grupie posiadaczy TV kablowej lub satelitarnej. Jak wynika z sondażu, w tej grupie 34,1 proc. już w zeszłym roku pobierało programy na żądanie. W większości były to kobiety (35,2 proc.) w wieku 35-44 lata (43,6 proc.). W grupie tej połowa ankietowanych zainteresowana jest telewizją internetową. Niemal 1/3 (29,3 proc.) internautów pobierała już w zeszłym roku treści poprzez internet. Były to jednak pojedyncze programy, nie zaś całe bloki czy kategorie programowe, jak np. seriale.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: telewizje | telewizja | Gartner
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »