Telewizory 4K będą hitem sprzedaży, ale nie przez Euro 2016
Szacuje się, że w tym roku w Wielkiej Brytanii sprzedaż telewizorów obsługujących rozdzielczość Ultra HD sięgnie 1,7 miliona urządzeń. To będzie znaczny skok w porównaniu do 963 tys. w 2015 roku. Jednocześnie jest spodziewane, że ogólna liczba sprzedanych telewizorów w zasadzie nie ulegnie większej zmianie. Prognozuje się 6,1 mln egzemplarzy (wliczając ekrany Full HD i HD Ready) w porównaniu do 6,08 mln w roku poprzednim.
Nick Simon, dyrektor GfK ds. elektroniki użytkowej, wypowiadając się w ramach konferencji SES UHD, mającej miejsce 14 czerwca w Londynie, powiedział zebranym, iż sprzedaż telewizorów Ultra HD będzie stanowić ok. 54 proc. wartości całego sektora TV. Dodał, że widać rosnącą dominację na rynku nabywców ekranów o dużych przekątnych, ze spodziewaną sprzedażą za ten rok na poziomie ponad 80 proc. dla ekranów powyżej 50 cali.
Prognozy GfK na rok 2017 dla Wielkiej Brytanii wskazują na dalszy wzrost sprzedaży ekranów Ultra HD - do poziomu 2,5 mln urządzeń - i szybkie doganianie liczby sprzedanych telewizorów Full HD. Ich sprzedaż powinna wynieść 3,08 mln sztuk. Do końca przyszłego roku w Wielkiej Brytanii łącznie zakupionych będzie już ponad 5 mln telewizorów Ultra HD.
Łączne wyniki sprzedaży telewizorów (6,1 mln urządzeń) są jednak niższe w stosunku do 6,5 mln sprzedanych podczas mistrzostw świata w piłce nożnej w 2014 roku i zdecydowanie poniżej 9,7 mln urządzeń sprzedanych w 2009 roku, gdy nastąpił szczytowy moment przesiadki z telewizorów kineskopowych na płaskie ekrany.
- UHD jest obecnie sercem rynku TV - powiedział Nick Simon, dodając, że dla klientów to nie tylko okazja do zaopatrzenia się w urządzenia zapewniające lepszą jakość, ale także do przesiadki na największe jak do tej pory ekrany, z dominującą pozycją przekątnych od 50 do 54 cali w marcu tego roku.
Wartość rynkowa sprzedaży urządzeń UHD także rośnie. Dla przykładu przez 12 miesięcy poprzedniego roku wartość sprzedaży zestawów UHD wyniosła 871,8 mln funtów. I tylko sprzedaż w samym grudniu 2015 wyniosła 22 proc. rocznych wyników.
I faktycznie sprzedaż urządzeń Ultra HD za I kwartał 2016 roku to wzrost o 87,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. I ma to miejsce, podczas gdy wskaźniki sprzedaży niemal wszystkich innych urządzeń elektroniki użytkowej spada rok do roku (Blu-ray spadek o 14,7 proc., nawigacja satelitarna spadek o 8,1 proc., odtwarzacze DVD spadek o 14,6 proc.).
Entuzjazm rynku brytyjskiego dla technologii Ultra HD przewodzi na tle reszty Europy. W poprzednim roku Brytyjczycy kupili 963 tys. urządzeń UHD, na kolejnym miejscu byli Niemcy z 937 tys. zakupionych urządzeń. We Francji sprzedało się 531 tys. telewizorów, a we Włoszech - 355 tys.
Jednakże wyniki sprzedaży od stycznia do marca br. wskazują, że rynek niemiecki zaczyna przewodzić w Europie z wynikiem 388 tys. urządzeń zakupionych przez klientów w pierwszym kwartale br. w stosunku do 341 tys. w Wielkiej Brytanii, 233 tys. we Francji, 139 tys. we Włoszech, 110 tys. w Hiszpanii i 11 tys. w Irlandii, według danych z badań przeprowadzonych przez GfK.
Wzrost popularności w Niemczech można tłumaczyć zwiększającą się dynamicznie ilością treści Ultra HD na rynku, zwłaszcza w przekazie satelitarnym.
Źródło: adtv/GfK