Trzeba udostępnić terminal LPG w Gdańsku do komercyjnego użytku

Branża gazu LPG w Polsce jest oparta o prywatne, często rodzinne firmy, które od 30 lat budują rynek, zaufanie konsumentów, ale również inwestują w infrastrukturę. W obecnej sytuacji, kiedy rząd zadeklarował wprowadzenie sankcji na gaz z Rosji, szczególnie istotne jest to, aby wszystkie koncesjonowane przedsiębiorstwa miały w Polsce równy dostęp do infrastruktury. Ponieważ kierunki, z których będzie importowany gaz są immanentnie związane z morzem, ważne jest, aby udostępnić komercyjnie, odpłatnie dostęp do jedynego dużego terminala LPG w Polsce w Gdańsku.

Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy

W tym procesie niezwykle ważna jest współpraca między wszystkimi krajowymi podmiotami. Dlatego też Gaspol - jako główny zwolennik jak najszybszego odejścia od LPG ze wschodu, dysponujący terminalem morskim, który to terminal może przyjmować duże statki - powinien udostępnić go innym importerom na zasadach powszechnej, odpłatnej dostępności. Zasady te powinny być tożsame z tymi, które podmioty zrzeszone w Polskiej Izbie Gazu Płynnego stosują udostępniając swoje terminale kolejowe - w tym również Gaspolowi czy firmom ukraińskim.

Reklama

- Jeśli wierzyć deklaracjom Gaspolu w sprawie mocy przeładunkowej ich terminala, tych mocy powinno starczyć zarówno dla Gaspolu, jak i innych operatorów rynku. W ten sposób Gaspol może uwiarygodnić swoje deklaracje odnośnie pilnego odchodzenia Polski od LPG z Rosji. W tej sytuacji jest to ważne nie tylko dla nas, jako dla przedsiębiorstw - żebyśmy my i nasi pracownicy, których zatrudniamy przetrwali - ale przede wszystkim chodzi o to, aby zabezpieczyć konsumentów, którzy dzięki solidarnej współpracy firm posiadających infrastrukturę i wzajemnie ją sobie udostępniających mogli otrzymywać produkt z innych kierunków niż te, które będą podlegały sankcjom - powiedział serwisowi eNewsroom Paweł Bielski, prezes Polskiej Izby Gazu Płynnego (PIGP).

- W sytuacji, w jakiej znalazła się branża gazu płynnego LPG w Polsce, niezbędna jest współpraca wszystkich prywatnych podmiotów na tym rynku. Dotyczy to odpłatnego komercyjnego udostępniania infrastruktury, którą dysponują podmioty ze szczególnym uwzględnieniem udostępnienia dużej infrastruktury portowej, takiej jak na przykład terminal w Gdańsku. Brak takiej współpracy może prowadzić tylko i wyłącznie do zakłócenia łańcucha dostaw, do monopolizacji rynku, która zawsze oznacza wzrost kosztów dla konsumenta - podkreśla Bielski.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

eNewsroom
Dowiedz się więcej na temat: gaz | LPG | gaz LPG | terminal gazowy | Gdańsk | Gaspol
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »