Tunel, który zarobił miliardy

Eurotunnel - firma zarządzająca tunelem pod Kanałem La Manche - zarobił w 2009 r. 1,4 mld euro. Miał zysk mimo nieciekawego otoczenia makroekonomicznego.

Zarobek w 2008 r. wyniósł tylko 40 mln euro. Wpływ na to miał ówczesny pożar i wysokie koszty odszkodowań oraz remontu. Zysk w 2009 r. byłby większy niż 1,4 mld euro, gdyby nie efekty pożaru (tunel zyskał pełną przepustowość dopiero w lutym 2009 r.) i intensywne śnieżyce w grudniu 2009 r., które obniżyły intensywność ruchu pociągów Eurostar z Londynu do Paryża i Brukseli, pociągów towarowych oraz pojazdów kołowych.

Eurotunel

Fr. Eurotunnel, ang. Channel Tunnel - tunel pod kanałem La Manche o długości ok. 50 km, łączący Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii, wybudowany i obsługiwany przez brytyjsko-francuskie, prywatne konsorcjum Eurotunnel plc. Ruch samochodowy i osobowy przez tunel odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link, kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli. Tunel zbudowany jest z 3 osobnych tuneli (2 przewozowych i 1 awaryjnego). * średnica tunelu przewozowego wynosi 7,60 metrów * długość każdej nitki tunelu wynosi 50 km * tunele przebiegają 40 metrów pod dnem kanału La Manche * szybkość każdego pociągu w tunelu - 160 km/h * czas przejazdu pociągu z terminalu na terminal 35 minut * składy pociągów Le'Shuttle przeznaczone do obsługi ruchu osobowego między Folkestone i Calais zabierają 120 samochodów osobowych i 12 autokarów. (wiki)

Krzysztof Mrówka

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: tunel | kanał La Manche | miliardy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »