TVN ma nowego właściciela!
Amerykański rodzinny koncern medialny Scripps dokonał zakupu TVN. Scripps Networks to amerykańska sieć telewizyjna, dystrybutor kanałów telewizyjnych, w tym między innymi HGTV, Food Network, Travel Channel, DIY Network, Cooking Channel, Fine Living i Asian Food Channel. Kanały grupy docierają do ponad 220 mln abonentów w blisko 180 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, w regionie Azji i Pacyfiku, w Ameryce Południowej oraz na Karaibach.
Gazeta ustaliła, że Scripps Networks Interactive, poprzez brytyjską spółkę zależną South Bank Media, kupił od ITI i Canal+ 100 proc. akcji spółki N-Vision będącej właścicielem Polish Television Holding (PTH). Podpisana w weekend umowa daje koncernowi Scripps kontrolę nad prawie 53 proc. akcji notowanej na giełdzie TVN.
TVN zmienił właściciela! Dyskutuj!
Koncern zapłacił 580 mln euro (2,4 mld zł) za udziały w PTH, wziął też na siebie dług spółki - obligacje o wartości nominalnej 300 mln euro (1,2 mld zł), zapadające w 2021 r.
Scripps Networks Interaktive to amerykański producent kanałów lifestyle'owych - obok Travel Channel ma w portfolio kanały HGTV (dekoracje wnętrz czy ogrodów) czy Cooking Channel. Scripps jest obecny na rynku amerykańskim od 130 lat. TVN to największa telewizyjna stacja komercyjna na naszym rynku o kapitalizacji wysokości 6,3 mld zł. Jej przychody w 2014 r. wyniosły 1,6 mld zł.
- - - - -
Grupa ITI i Canal+ podpisały z Southbank Media, spółką zależną Scripps Networks Interactiv, umowę sprzedaży udziałów w N-Vision za 584 mln euro.
Grupa ITI wraz z Canal+ są właścicielami N-Vision, która na etapie rozliczenia umowy będzie posiadała bezpośrednio i pośrednio, poprzez Polish Television Holding B.V., w przybliżeniu 52,7 proc. wyemitowanych akcji TVN z prawem głosu.
TVN podał, że Southbank Media przejmie zobowiązania wynikające z obligacji 11 proc. oraz 12 proc. Senior PIK Toggle Notes o wartości nominalnej 300 mln euro wyemitowanych przez Polish Television Holding oraz z obligacji Senior Notes 7,375 proc. i 7,875 proc. o wartości nominalnej 540 mln euro wyemitowanych przez TVN Finance III. TVN poinformował, że zamknięcie umowy uzależnione jest od spełnienia warunków zawieszających, w tym uzyskania zgód regulacyjnych.
Doradcami finansowymi grupy ITI oraz grupy Canal+ są J.P. Morgan Limited i Bank of America Merrill Lynch, a za doradztwo prawne odpowiadają kancelarie Weil, Gotshal & Manges oraz Orrick, Herrington & Sutcliffe. Nomura International jest wyłącznym doradcą finansowym TVN.
Scripps Networks to amerykańska sieć telewizyjna, dystrybutor kanałów telewizyjnych, w tym między innymi HGTV, Food Network, Travel Channel, DIY Network, Cooking Channel, Fine Living i Asian Food Channel. Kanały grupy docierają do ponad 220 mln abonentów w blisko 180 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, w regionie Azji i Pacyfiku, w Ameryce Południowej oraz na Karaibach.
- - - - -
ITI i Canal+ poinformowały o sprzedaży większościowego udziału w spółce TVN SA, nadającej telewizję TVN. Nabyła ją zarejestrowana w Londynie spółka Southbank Media Ltd, należąca do amerykańskiej grupy Scripps Networks Interactive.
We wspólnym komunikacie Grupy ITI i Grupy Canal+ napisano, że łączna kwota, którą nabywca zapłaci sprzedającemu to 584 mln euro. Southbank Media Ltd ma też przejąć dług w postaci obligacji o wartości nominalnej 300 mln. euro, wyemitowanych przez Polish Television Holdings B.B. "Transakcja musi zostać zaakceptowana przez stosowne urzędy nadzorujące rynek" - podkreślono w komunikacie. Zgodnie z warunkami transakcji spółka N-Vision B.V, zarejestrowana w Amsterdamie, która bezpośrednio i pośrednio kontroluje łącznie 52,7 proc udziałów w TVN, będzie przejęta przez Southbank Media Ltd.
"Biorąc pod uwagę, że od założenia TVN w 1997 roku zbudowaliśmy tę firmę od podstaw, tworząc jednego z największych nadawców telewizyjnych w Polsce, było dla nas ważne, by zapewnić jej ciągłość, jakość i niezależność. Scripps Networks Interactive, firma rodzinna ze 140-letnią historią na rynku mediów, jest idealnym partnerem dla Grupy TVN i wszystkich zainteresowanych udziałowców. Jestem przekonany, że Scripps przyczyni się do dalszych, wyjątkowych sukcesów TVN, a jednocześnie wzbogaci krajobraz medialny w Polsce" - te słowa Bruna Valsangiacomo - prezydenta, współzałożyciela i udziałowca Grupy ITI przytoczono w komunikacie informującym o transakcji.
Bertrand Meheut z grupy Canal+ dodał, że transakcja pozwala na skoncentrowaniu się na realizacji strategii związanej z płatną telewizją w Polsce, szczególnie w sektorze premium. Jak podkreślił, Polska dla grupy Canal+ jest drugim największym rynkiem po Francji. TVN S.A. to spółka nadająca 11 kanałów, w tym TVN i TVN24. Posiada też portale internetowe. Od grudnia 2004 r. jest notowana na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
- - - - -
Scripps Networks, który kupuje większościowy pakiet udziałów w TVN, nie planuje obecnie kolejnych inwestycji na rynku polskim - poinformował Joseph NeCastro.
- Na razie nie szukamy żadnych nowych inwestycji, koncentrujemy się na TVN (...). Planujemy długoterminowo - gdyby później okazało się że są jakieś możliwości inwestycyjne na rynku, dobre dla akcjonariuszy, to jak najbardziej - powiedział w TVN24 Biznes i Świat Joseph NeCastro z Scripps Networks Interactive. Markus Tellenbach, prezes TVN poinformował, że nie są planowane zwolnienia w spółce.
- (...) Nasza firma będzie się rozwijała, nie będzie tutaj likwidowania miejsc pracy, wręcz przeciwnie - chcemy rozszerzać swój zakres działania, wzmacniać firmę, a to wszystko jako ewolucja, a nie rewolucja - powiedział Tellenbach.
Scripps Networks to amerykańska sieć telewizyjna, dystrybutor kanałów telewizyjnych, w tym między innymi HGTV, Food Network, Travel Channel, DIY Network, Cooking Channel, Fine Living i Asian Food Channel. Kanały grupy docierają do ponad 220 mln abonentów w blisko 180 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, w regionie Azji i Pacyfiku, w Ameryce Południowej oraz na Karaibach.
_ _ _ _ _
Zysk netto grupy TVN, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniósł w IV kwartale 2014 roku 51,3 mln zł i okazał się o 3,6 proc. niższy od konsensusu na poziomie 53,2 mln zł. Rok wcześniej TVN zanotował 45,8 mln zł zysku.Prognozy analityków wahały się w przedziale 27,6-67 mln zł zysku netto. - Wyniki są zbieżne z oczekiwaniami, nie ma zaskoczeń. W przychodach widać, że rynek reklamy telewizyjnej rośnie, a również koszty zostały nieco zoptymalizowane, co uruchomiło, istotną w tym biznesie, dźwignię operacyjną.
Dzięki temu dobrze wyglądała marża EBITDA - powiedział PAP Konrad Księżopolski z BESI. - Wyniki na poziomie EBITDA są lepsze od konsensusu, a przychody z nim zgodne. Wynika z tego, że firma wdrożyła ostrą dyscyplinę kosztową, co poprawiło wyniki operacyjne. Oszczędności wygenerowano na produkcji treści lokalnie, niższych opłatach za tantiemy i częściowo na niższych kosztach zakupu treści na zewnątrz. Te czynniki złożyły się na 10 mln zł - ocenił Przemysław Sawala-Uryasz, analityk Pekao Investment Banking.
Poniżej przedstawiamy porównanie wyników TVN za czwarty kwartał z konsensusem oraz wynikami z poprzednich, porównywalnych okresów.
4Q2014 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD2014 | rdr |
Przychody | 481,0 | 480,6 | 0,1 proc. | 4,3 proc. | 46,4 proc. | 1593,8 | 3,5 proc. |
EBITDA | 180,4 | 173,0 | 4,3 proc. | 424,8 proc. | 99,9 proc. | 549,0 | 47,4 proc. |
EBIT | 161,5 | 154,8 | 4,4 proc. | 775,5 proc. | 125,5 proc. | 477,3 | 60,6 proc. |
Zysk netto | 51,3 | 53,2 | -3,6 proc. | 12,1 proc. | - | 194,7 | - |
marża EBITDA | 37,5 proc. | 36,0 proc. | 1,52 | 30,05 | 10,03 | 34,4 proc. | 10,26 |
marża EBIT | 33,6 proc. | 32,2 proc. | 1,37 | 29,57 | 11,77 | 29,9 proc. | 10,65 |
marża netto | 10,7 proc. | 11,1 proc. | -0,42 | 0,74 | 15,90 | 12,2 proc. | 25,06 |
W całym 2014 roku grupa wypracowała 530,4 mln zł skorygowanego zysku EBITDA. Wynik okazał się 2 proc. wyższy od prognozowanych przez TVN 520 mln zł. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 33,3 proc. Całoroczne przychody grupy wzrosły 3,6 proc. do 1,593 mld zł, co było zbieżne z prognozą mówiącą o niskim, jednocyfrowym wzroście. Przychody z reklamy wzrosły o 5,1 proc., więc zgodnie z prognozą wzrosły o średni jednocyfrowy procent. Łączne przychody z reklamy i sponsoringu kanałów tematycznych były w roku 2014 o 17 proc. wyższe.
Nakłady inwestycyjne TVN w 2014 roku wyniosły 70,3 mln zł wobec prognozowanych 60 mln zł.
Wskaźnik zadłużenie netto do skorygowanego wyniku EBITDA grupy na koniec roku osiągnął wartość 3,9 spadając z 4,3 na koniec 2013 roku.
Całodobowa oglądalność głównego kanału TVN w komercyjnej grupie docelowej zmniejszyła się z 16,4 proc. w 2010 r. do 13,0 proc. w 2014 roku. Jak podała spółka w komunikacie tendencja ta została zrównoważona przez wzrost oglądalności programów tematycznych z 6,0 proc. do 9,1 proc. w tym samym okresie.
W 2014 roku miesięczne ARPU z usług abonamentowych platformy nC+ wyniosło 68,3 mln zł (wzrost o 4 proc. rok do roku). Łączne przychody nC+ wyniosły 2,148 mln zł (spadek o 5 proc).TVN podał w prezentacji wynikowej, że udział w zysku nC+ osiągnął 17,5 mln zł, na tle 54,5 mln zł straty w 2013 r.
Pobierz darmowy: PIT 2014