Tyle już kosztował budżet państwa CPK. Zarobki pracowników robią wrażenie
Choć projekt inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego pozostaje w fazie koncepcyjnej, całe przedsięwzięcie kosztowało już 2,7 mld zł. Jak przyznał w Sejmie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, spółka zatrudnia 750 osób i rocznie przeznacza na ich wynagrodzenia ponad 120 mln zł, co daje kwotę ponad 13 tys. zł brutto miesięcznie na jednego pracownika.
Odpowiadając na pytania posłów pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek poinformował, że w 2023 r. w spółce CPK zatrudnionych było 755 osób, a kwota wynagrodzeń brutto wyniosła 120 mln zł, bez wynagrodzeń członków zarządu i rady nadzorczej.
Oznacza to, że średnie wynagrodzenie przypadające na jednego pracownika wynosiło 13 245 zł brutto miesięcznie. Taka kwota bowiem wychodzi po podzieleniu 120 mln przez 12 miesięcy oraz przez liczbę osób zatrudnionych w spółce. Dla przykładu przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw - czyli średnia krajowa, która bije ostatnimi czasy kolejne rekordy - wyniosło w grudniu 2023 r. 8032,96 zł brutto.
Jak zaznaczył Maciej Lasek, plany spółki na 2024 r. zakładają nieznacznie niższe zatrudnienie, bo na poziomie 749 osób. Jednak ich pensje będą wyższe niż w ubiegłym roku, ponieważ spółka zakłada, że na wynagrodzenia przeznaczy 131 mln zł brutto. Również w tej sumie nie uwzględniono pensji członków zarządu i rady nadzorczej.
Lasek oświadczył, że cały projekt CPK kosztował dotychczas 2,7 mld zł. Pełnomocnik poinformował też, że wynagrodzenia ze spółki otrzymywało m.in. dziewięciu pełnomocników regionalnych ds. linii kolejowych, inkasujących po 10 tys. zł netto miesięcznie. W sumie kosztowali oni spółkę 2,1 mln zł, byli zatrudniani na zlecenia albo na zasadzie umowy z podmiotem gospodarczym - wyjaśnił Lasek.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.