Ubezpieczenie w koncie
Do rzadkości należą pakiety usług assistance dodawane do podstawowych rodzajów kont. Im konto bardziej prestiżowe, tym zakres pomocy szerszy. Wyższe są też górne limity kosztów usług holownika czy szklarza.
Spośród większych banków polisy assistance do prowadzonych rachunków dodają m.in. Pekao SA, Kredyt Bank i Lukas Bank. Przy czym w każdym wypadku nie wszyscy klienci są traktowani równo. Na przykład w Lukas Banku bezpłatny pakiet ubezpieczeń assistance przysługuje tylko posiadaczom lub współposiadaczom e-Konta PRO lub Konta Wygodnego. Posiadacze zwykłego e-Konta nie mogą już liczyć na taką polisę.
Pakiet usług dla kleintów Lukas Banku nie jest zbyt szeroki, bo obejmuje tylko informację medyczną i domowy serwis techniczny. Pierwsza opcja pozwala dowiedzieć się m.in., gdzie można znaleźć pomoc medyczną czy jak zażywać dany lek. Druga gwarantuje pokrycie kosztów robocizny do 300 zł specjalisty, który naprawi sprzęt AGD/RTV czy wizytę np. ślusarza, hydraulika lub stolarza.
Zamożniejsi klienci banku mogą liczyć na pomoc lekarza nawet w domu. Mniej zasobni, tylko wtedy, gdy zachorują 50 kilometrów od domu.
Podobnie jest w Kredyt Banku. Tu posiadacze podstawowego Ekstrakonta S, muszą zadowolić się gratisową ofertą ubezpieczenia NNW. Pakiet assistance otrzymują posiadacze kont Profit i VIP. Różny jest jednak zakres takiej polisy. Na przykład standardem jest gwarancja pomocy w razie awarii pojazdu. Koszty naprawy lub holowania nie mogą przekroczyć 500 zł. Dodatkowo posiadacze konta VIP mogą liczyć na pokrycie kosztów zakwaterowania lub wynajmu pojazdu zastępczego do 1000 zł, jeśli naprawa nie może odbyć się w ciągu 48 godzin. Podobnie jest w przypadku pomocy medycznej. Posiadacze obu rodzajów kont mają np. gwarancję pokrycia kosztów dwóch wizyt lekarza pierwszego kontaktu rocznie. Różnica polega na tym, że właściciel konta Profit otrzyma taką pomoc, tylko jeśli wypadek lub choroba zdarzy mu się powyżej 50 km od miejsca zamieszkania. Posiadacz konta VIP może na nią liczyć w każdym miejscu w Polsce, a więc również będąc w domu. Tylko ta grupa może też liczyć na pomoc w miejscu zamieszkania. Polisa gwarantuje pokrycie kosztów robocizny do 300 zł specjalistów od naprawy sprzętu AGD/RTV (jedna interwencja rocznie) lub innych specjalności (elektryk, ślusarz, szklarz - dwie interwencje rocznie). Posiadacze konta Profit muszą sobie radzić sami.
W nieco innym kierunku poszedł bank Pekao SA. Tu zasadniczo zakres pakietów jest dosyć podobny, różnią się za to sumy wyznaczające górne limity kosztów pomocy. Istotne różnice w zakresie widać jedynie między ofertą dla posiadaczy podstawowego Eurokonta i Eurokonta Akademickiego, a pozostałymi rodzajami rachunków.
W Eurokoncie nie mamy bowiem pomocy w podróży za granicą. Natomiast pakiet do Eurokonta Akademickiego, wręcz przeciwnie, daje tylko taką gwarancję. Eurokonta: Plus, Hipoteczne Plus, VIP i Prestiż mają zarówno pakiet assistance turystyczne, jak i assistance komunikacyjne, domowe i medyczne. Różne są jednak limity kosztów takiej pomocy. Na przykład maksymalne koszty pomocy technicznej (np. ślusarz, szklarz) w przypadku posiadaczy Eurokonta to 400 zł, a właścicieli Eurokont VIP i Prestiż to już 1000 zł. Podobne dysproporcje mamy przy gwarancji pomocy w przypadku awarii samochodu. Tu koszty naprawy lub holowania mogą wynosić odpowiednio 400 zł lub 800 zł. Mało tego. Posiadacze Eurokonta nie mogą w ogóle liczyć na pomoc w razie wypadku, czyli np. holowanie. Taką możliwość mają posiadacze pozostałych rodzajów Eurokont, a limity wynoszą od 600 do 800 zł. Na pocieszenie tym pierwszym można dodać, że standardowo taką pomoc w razie wypadku gwarantują polisy AC komunikacyjnego. Coraz częściej assistance w razie wypadku dołączane jest do polis OC komunikacyjnego. Ostatnio zrobił to nasz potentat na rynku ubezpieczeniowym PZU.
Marcin Jaworski