Udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych aut w Europie sięgnie 24 proc. do 2030 r.
Do 2030 r. udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Europie wyniesie 24 proc. - wynika z raportu firmy doradczej KPMG. Oceniono, że w najbliższych czterech latach na światowym rynku może pojawić się 160 nowych modeli elektryków.
80 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej firmami motoryzacyjnymi w Europie jest przekonanych, że w ciągu najbliższych pięciu lat przemysł motoryzacyjny odnotuje istotny wzrost rentowności - wynika z raportu KPMG "Global Automotive Executive Survey". Jednocześnie przed branżą pojawiają się wyzwania związane z dostawami komponentów do produkcji samochodów. "75 proc. przedstawicieli firm motoryzacyjnych z Europy obawia się, że inflacja i wysokie stopy procentowe będą miały negatywny wpływ na ich działalność w 2023 r." - wskazali autorzy raportu.
Dodano, że w najbliższych czterech latach na światowym rynku może pojawić się 160 nowych modeli samochodów elektrycznych. "O udział w tym rynku walczy ponad 50 nowych producentów takich pojazdów" - stwierdzono. Według szacunków, na które powołano się w raporcie, do 2030 r. udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Europie wyniesie 24 proc.
Szefowie firm motoryzacyjnych z Europy są przekonani, że wielomiliardowe inwestycje w nowe fabryki i układy napędowe przyniosą spodziewane korzyści. 80 proc. jest przekonanych, że branża w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnie większy wzrost rentowności w porównaniu ze stanem obecnym.
Ankietowani wskazali, że wśród wyzwań, z jakimi branża będzie musiała zmierzyć się w najbliższej przyszłości są: brak odpowiednich umiejętności pracowników, problemy z dostawami materiałów i komponentów, niespokojna sytuacja geopolityczna oraz trudne warunki makroekonomiczne. Najmniejsze obawy dot. sytuacji w branży wyrażają firmy motoryzacyjne w Chinach, największe zaś można dostrzec w Azji i Ameryce Północnej.
Zgodnie z raportem producenci samochodów zapowiedzieli zainwestowanie ponad 500 mld dol. w programy EV. Mirosław Michna z KPMG w Polsce, cytowany we wtorkowej informacji, zwrócił uwagę, że wpływ na prognozy dotyczące tempa rozwoju elektromobilności ma m.in. wciąż duża dysproporcja cen samochodów elektrycznych w porównaniu z autami z napędami spalinowymi. "70 proc. respondentów badania KPMG jest zdania, że ceny samochodów elektrycznych bez rządowych dopłat wyrównają się z cenami samochodów z silnikami spalinowymi do 2030 r." - wskazał Michna.
Choć dynamika wzrostu rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Polsce w 2022 roku spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, to w zestawieniu z innymi wybranymi krajami europejskimi pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie - zaznaczono w raporcie. Według przywołanych w nim danych ACEA w 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych (samochody osobowe bateryjne oraz hybrydy plug-in) w Polsce wzrosła rok do roku o 29 proc., w Holandii o 14 proc., Wielkiej Brytanii o 21 proc., a w Niemczech o 30 proc.
80 proc. badanych przedstawicieli kadry menedżerskiej zarządzającej firmami z branży motoryzacyjnej uważa, że najważniejszymi czynnikami wpływającymi na decyzję zakupową w nadchodzących 5 latach będą właściwości jezdne i osiągi oraz marka pojazdu. "78 proc. menedżerów na świecie i 73 proc. w Europie przewiduje, że do 2030 r. większość zakupów samochodów będzie się odbywała w kanałach cyfrowych" - wskazano. Dodano, że w tym czasie ok. 2/3 sprzedaży nowych samochodów rozłoży się równo pomiędzy producentów i dealerów. "Tradycyjne platformy e-commerce, wraz z nowymi firmami, które specjalizują się w sprzedaży samochodów online będą kluczowymi graczami na rynku sprzedaży samochodów" - oceniono.
Zwrócono uwagę, że menedżerowie z firm motoryzacyjnych na świecie "chętnie zainwestowaliby dodatkowe środki przeznaczone na działalność badawczo-rozwojową" w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę oraz software i hardware do pojazdów autonomicznych (18 proc.), inteligentne systemy pokładowe (18 proc.) oraz inne zaawansowane technologie komputerowe (17 proc.).
Raport powstał na podstawie badania przeprowadzanego w październiku 2022 r. wśród 915 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach motoryzacyjnych i branżach pokrewnych.