Ulubione medium Polaków? Telewizor mają wszyscy, radio i internet niekoniecznie
94,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada odbiornik telewizyjny, choć wskaźnik ten maleje wśród osób młodych i mieszkających w dużych miastach powyżej 500 tys. mieszkańców - wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów za 2022 r. Jednocześnie dane raportu wskazują, że czterech na pięciu Polaków ma stały dostęp do internetu w domu.
Z badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów za 2022 r. wynika, że 94,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada odbiornik telewizyjny. Relatywnie rzadziej posiadanie telewizora deklarują gospodarstwa w dużych miastach, liczących powyżej 500 tys. mieszkańców (89,5 proc.) a także gospodarstwa "młodsze", w których wiek głowy gospodarstwa domowego wynosi 25-34 lata (88,8 proc.).
Telewizor z funkcją Smart TV posiada 50,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce, a 35,8 proc. wszystkich gospodarstw obecnie z niej korzysta, podłączając telewizor do internetu.
94,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce można zakwalifikować jako gospodarstwa "telewizyjne", czyli posiadające telewizor podłączony do źródła sygnału telewizyjnego. Jednak rozwój technologii powoduje, iż obecnie już 98,6 proc. gospodarstw domowych dysponuje co najmniej jedną z dwóch możliwości oglądania telewizji: na telewizorze lub na urządzeniach mobilnych podłączonych do internetu.
Potencjał do odbioru serwisów VOD/ streamingu, w postaci niezbędnej infrastruktury, deklaruje 68,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce, posiadając co najmniej jedną z opcji: internet stacjonarny lub mobilny domowy (na jakiekolwiek urządzenia) lub telewizor podłączony do internetu.
Korzystanie z płatnych serwisów VOD deklaruje 41 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Im większe gospodarstwo, bądź im niższy wiek mieszkańców lub gdy są dzieci w gospodarstwie, tym częstsze korzystanie z serwisów.
Posiadanie sprzętu komputerowego deklaruje 70,1 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Najczęściej są to laptopy (62,7 proc.), wyposażenie w tablety jest porównywalne z wyposażeniem w komputery stacjonarne (odpowiednio 17,1 proc. i 17,2 proc.). Wyposażenie w sprzęt komputerowy rośnie wraz z wielkością gospodarstwa domowego. W gospodarstwach 3-osobowych wskaźnik wyposażenia wynosi 87,1 proc., zaś w większych (4-osobowych i większych) - 93,1 proc. W gospodarstwach z dziećmi w wieku 7-15 lat poziom wyposażenia w taki rodzaj sprzętu sięga 95,6 proc.
Jak podano, telefon komórkowy znajduje się na wyposażeniu 96,9 proc. gosp. domowych w Polsce. Im większe gospodarstwo, tym wskaźnik posiadania telefonu komórkowego jest wyższy, sięgając 99,6 proc. w gosp. domowych składających się z min. 4 osób.
Posiadanie dostępu do internetu w domu deklaruje 82,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Poziom korzystania z internetu rośnie wraz z wielkością gosp. domowego. Najwyższy wskaźnik dostępu do internetu obserwujemy w gospodarstwach liczących co najmniej 4 osoby (98,7 proc.) oraz w gospodarstwach z dziećmi (99,3 proc.).
Najczęściej używanym urządzeniem do odbioru internetu w gosp. domowych jest smartfon (w 93,4 proc. gospodarstw choć jedna osoba w gospodarstwie korzysta z internetu na komórce). Drugim w kolejności urządzeniem jest laptop (w 70,7 proc. gospodarstw choć jedna osoba w gospodarstwie korzysta z internetu na laptopie).
Radio na wyposażeniu posiada 81,2 proc. gospodarstw domowych w Polsce - 37,5 proc. gospodarstw posiada jeden odbiornik radiowy, a 43,7 proc. - co najmniej dwa (wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym radia samochodowe, pomijając aplikacje radiowe). Odbiornik radiowy częściej posiadają gospodarstwa domowe liczące 4 osoby lub więcej (92 proc.), oraz te, w których wiek głowy gospodarstwa mieści się w przedziale 35-54 lata (87,2 proc.).
Jeżeli chodzi o odbiorniki radiowe, największy odsetek stanowią gosp. domowe, w których do słuchania radia wykorzystuje się radio samochodowe (53,9 proc.) oraz te, w których w tym celu wykorzystuje się radio przenośne/ niewbudowane (31,7 proc.). W dalszej kolejności, w kontekście infrastruktury do odbioru radia, wskazywane są: wieża hifi (11,1 proc.), smartfon (7 proc.), telewizor ze smart tv (5 proc.), radiobudzik (3,2 proc.) oraz komputer przenośny (3,0 proc.).
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Podstawowym zadaniem Krajowego Instytutu Mediów jest prowadzenie Badania Założycielskiego.
Badanie, zostało zrealizowane w trybie ciągłym, na w pełni losowej adresowej próbie gospodarstw domowych i osób je zamieszkujących objęło w roku 2022 próbę 20 tys. 143 gospodarstw domowych, w których przeprowadzono łącznie 45 tys. 85 wywiadów z osobami w wieku 4+. Z racji rozmiaru i charakteru próby, badanie jest w pełni reprezentatywne i pozwala z dużą dokładnością wnioskować o całej populacji gospodarstw i mieszkańców Polski w wieku 4+.