Biedronka ujawniła gigantyczne wyniki sprzedaży. Polacy zostawili fortunę w jej kasach
Biedronka święci triumfy. Jak ujawnił właściciel popularnej w Polsce sieci sprzedaży, Jeronimo Martins, zyski całej grupy zanotowały ogromny wzrost względem rok do roku. Mowa niemal o 60 proc. wzrostu w porównaniu do zysku osiągniętego w analogicznym okresie roku 2022. W tym sukcesie udział Biedronki jest ogromny, ponieważ wynik sieci przełożył się na 70 proc. przychodów całego Jeronimo Martins. Już wiadomo, ile dokładnie Polacy zostawili w kasach Biedronki.
Biedronka to bez wątpienia największa sieć sprzedaży w Polsce, która udowodniła to po raz kolejny wynikiem finansowym. Dane przedstawione przez portugalskiego właściciela popularnej sieciówki, Jeronimo Martins, pokazują, że grupa cały czas rośnie i mowa tu nie tylko o sklepach Biedronki, których w pierwszym kwartale 2023 roku stanęło w Polsce kilkanaście nowych.
Z przedstawionych przez Jeronimo Martins danych wynika, że tylko w trzech pierwszych miesiącach 2023 roku w kasach Biedronki Polacy zostawili aż 4,8 mld euro. W przeliczeniu na naszą krajową walutę daje to gigantyczną kwotę około 22 mld zł.
Taki wynik sprzedaży to 28,3 proc. wzrostu rok do roku. Nawet jeśli wyłączyć wynik, jaki Jeronimo Martins osiągnęło w sprzedaży prowadzonej w nowych sklepach Biedronka, których jeszcze przed rokiem nie było, to cały czas mówimy o 24,5 proc. wzrostu.
Dzięki wysokiej sprzedaży w Biedronce, ale także innym biznesom Jeronimo Martins, jak chociażby sieć drogerii Hebe i działalności poza Polską, w pierwszym kwartale 2023 roku cała grupa wypracowała 140 mln euro zysku netto, czyli około 643 mln zł. W porównaniu do analogicznego okresu roku 2022 to aż 59,1 proc. wzrostu.
EBITDA (zysk operacyjny przed odliczeniem odsetek od oprocentowanych zobowiązań, podatków oraz amortyzacji) Biedronki w trzech pierwszych miesiącach osiągnął pułap 390 mln euro (niemal 1,8 mld zł) i w relacji rok do roku w euro wypracował wynik 22,7 proc. wzrostu.
W nawale tych wzrostów kolejnych wskaźników dotyczących Biedronki jest tylko jeden spadek. Mowa tutaj o marży, która pokazuje ile zysku Biedronka osiąga na każdej złotówce ze sprzedaży. 8,1 proc. - do takiej wartości spadła marża w pierwszym kwartale 2023 roku.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy otworzyło się 17 nowych Biedronek w całej Polsce, przy czym kolejnych 76 sklepów sieci zostało przebudowanych. Marzec Biedronka kończyła z wynikiem 3 404 marketów.
Nie ma chyba wątpliwości, że do końca 2023 roku Biedronka przekroczy próg 3,5 tys. sklepów w Polsce. Zgodnie z planami sieci ten rok dyskonter chce zamknąć z wynikiem 130 - 150 nowych placówek. Nawet jeśli więc odliczyć 17 już postawionych marketów, zostało do wybudowania ponad 100 następnych. Kolejnych 350 sklepów Biedronki ma przejść do końca 2023 roku modernizację.
Przemysław Terlecki