UOKiK: Jedna trzecia domowych urządzeń elektrycznych źle oznakowana

Niemal co trzeci produkt wykorzystujący energię elektryczną m.in. pralki, klimatyzatory, lampy, nie spełnia wymogów w zakresie oznakowania oraz towarzyszącej dokumentacji, stwierdziła kontrola przeprowadzona przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK.

Kontrole mają związek z realizacją przez Polskę europejskiego Ekoprojektu.

Ekoprojekt to zbiór unijnych wymagań środowiskowych, ustanowionych przez kraje Unii Europejskiej, które przyczyniają się do ochrony środowiska naturalnego. Wymaganiami tymi objęte są produkty wykorzystujące energię elektryczną, które mają największe możliwości ograniczenia jej zużycia. Głównym celem przyjętych regulacji jest 12 proc. obniżenie poziomu zużycia energii elektrycznej w UE do 2020 r.

Jak podał UOKiK w komunikacie, w 2014 roku Inspekcja Handlowa badała, czy produkty wprowadzone do obrotu są właściwie oznakowane i towarzyszy im dokumentacja, zgodnie z rozporządzeniami Komisji Europejskiej. Inspektorzy sprawdzili także, czy przedsiębiorcy nie wprowadzają na rynek zakazanych tradycyjnych lamp żarowych oraz żarówek halogenowych.

Reklama

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

IH zbadała 1235 produktów - m.in. pralki, urządzenia chłodnicze, zmywarki, lampy LED, wentylatory przenośne, świetlówki kompaktowe. 61 proc. pochodziło spoza Unii Europejskiej. Ilość naruszeń jest marginalna i zdecydowana większość produktów przeszła pozytywnie kontrole IH.

Jak wynika z kontroli 27,7 proc. produktów nie spełniało wymagań w zakresie oznakowania oraz towarzyszącej dokumentacji. Zastrzeżenia dotyczyły najczęściej braku wszystkich wymaganych informacji na opakowaniu, niekompletnych ofert prezentowanych w internecie, a także nieprawidłowych deklaracji zgodności, dokumentacji technicznej oraz instrukcji obsługi.

Według Urzędu, przeważająca część przedsiębiorców wyeliminowała niezgodności, poprawiając oznakowanie lub uzupełniając brakujące informacje. Jedynie w przypadku 6 lamp LED Prezes UOKiK wszczął postępowanie administracyjne wobec importera zakwestionowanych lamp, które nadal jest w toku.

Urząd apeluje do konsumentów, by kupując wyroby objęte wymaganiami ekoprojektu, zwracali uwagę na to, czy posiada on znak CE oraz dane adresowe producenta i importera (informacje te powinny być umieszczone bezpośrednio na produkcie, ewentualnie na opakowaniu lub w towarzyszącej dokumentacji).

Wyroby te powinny mieć dołączoną instrukcję obsługi w języku polskim, napisaną w jasny i zrozumiały sposób. W wypadku oświetlenia LED na opakowaniu powinna znaleźć się informacja o tzw. strumieniu świetlnym w lumenach (lm) (określa on, jak mocno lub słabo będzie świecić lampa) oraz temperaturę barwową w kelwinach (K), określającą barwę światła (ciepła, neutralna, zimna). Na opakowaniu lampy powinna znaleźć się także moc podawana w watach (W), która informuje o poborze energii elektrycznej przez diody i układ sterowania lampy.

Przy zakupie klimatyzatora powinno się sprawdzić, w jakie funkcje jest wyposażone urządzenie - chłodzenia, grzania czy w obie. Trzeba też zwrócić uwagę na moc podawaną w watach (W), jaką pobiera klimatyzator oraz poziom hałasu podawany w decybelach (dB). Jak radzi Urząd, dobór oraz montaż klimatyzatora warto powierzyć autoryzowanemu serwisowi, który zapewni prawidłowy dobór miejsca instalacji oraz dopasuje urządzenie.

Decydując się na zakup urządzenia wykorzystującego energię, należy zwrócić uwagę na klasę efektywności energetycznej oraz roczne zużycie energii w kilowatogodzinach (kWh). Wybór urządzenia z najwyższą klasą (dla różnych urządzeń skala może być inna, ale klasa A+++ jest najwyższa) oraz z niskim poziomem zużycia energii, pozwoli zmniejszyć rachunki za prąd.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | Inspekcja Handlowa | urządzenia | oznakowanie | trzecia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »