W 2007 nastąpił przełom!

Polska odpowiednio przygotowuje się do sprawnej realizacji programu drogowego. W 2007 roku w budowie będzie łącznie 258 km autostrad - powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej minister transportu Jerzy Polaczek.

"W 2007 roku zanotowaliśmy istotny przełom w wielkości nakładów poniesionych na zadania przygotowawcze inwestycji związanych z budową autostrad i dróg ekspresowych, w szczególności tras S3, S8 i S19 - powiedział Polaczek.

Dodał, że obecnie na 656 km projektowanego przebiegu autostrad są prowadzone wykupy gruntów i dotyczą wszystkich szlaków autostradowych w Polsce: A1 (399km; odcinek od Torunia do granicy z Czechami), A2 (95 km; odcinek od Strykowa do Warszawy), A4 (57 km odcinek Kraków-Tarnów), A8 (35km; Autostradowa Obwodnica Wrocławia) i A18 (70 km południowa jezdnia odcinka Olszyna?Golnice).

Reklama

Na 541 km są prowadzone prace projektowe. Dotyczą one szczególnie autostrady A1 (281 km na odcinkach Toruń-Stryków i Pyrzowice- granica z Czechami), A2 (108 km, odcinek Świecko-Nowy Tomyśl), A4 (57 km, odcinek Kraków-Tarnów), A8 (35 km Autostradowa Obwodnica Wrocławia) i A18 (70 km południowa jezdnia odcinka Olszyna-Golnice).

Prace projektowe - na różnych etapach - związane z drogami ekspresowymi, dotyczą ok. 870 km.

Prowadzone są prace budowlane, zawarto w związku z nimi kontrakty o łącznej wartości 8,4 mld zł. Dotyczą one 258 km autostrad objętych "pracami budowlanymi i przetargami w fazie rozstrzygania" oraz 183 km dróg ekspresowych - poinformował minister.

Wyjaśnił, że za 4,5 mld zł zbudowane zostaną: 94 km drogi S3 (Szczecin-Gorzów, obwodnica Międzyzdrojów, obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego), 41 km trasy S7 od Grójca do Jedlińska oraz 48 km trasy S8 na odcinku Radzymin-Wyszków łącznie z obwodnicą Wyszkowa oraz na odcinku Konotopa - ul. Powązkowska w Warszawie.

Polska się zmienia i przygotowuje w sposób odpowiedni do sprawnej realizacji programu rządowego. Oczywiście wymaga to ogromnych nakładów finansowych, ale ostatnio obserwujemy stabilizację cen na rynku budowlanym - dodał.

Odnosząc się do Sektorowego Programu Operacyjnego "Transport" Polaczek powiedział, że do końca lipca 2007 r. Ministerstwo Transportu wypłaciło beneficjentom ponad 931 mln zł. Jest to bardzo dobry wynik - realizacja prawie całości planów miesięcznych w wypłatach. W 2006 r. cała kwota środków europejskich wyniosła 701 mln zł. Widać więc tendencję wzrostową - powiedział minister.

Polaczek zwrócił uwagę, że w najbliższych dniach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpocznie drugi etap postępowania przetargowego na dwóch odcinkach koncesyjnych A1 Pyrzowice-Stryków oraz A2. Zastępca szefa GDDKiA Janusz Koper powiedział na konferencji prasowej: w najbliższy poniedziałek przewidujemy wysłanie zaproszeń do trzech konsorcjów, które przeszły pierwszy etap postępowania przetargowego. W ciągu najbliższych czterech miesięcy wszyscy oferenci przygotują swoje oferty. Będą one złożone na początku grudnia i będziemy wybierać konsorcjum, które będzie budować odcinki autostrady A1 i A2.

Ministerstwo podkreśla, że istotnym elementem działań drogowych zarówno resortu, jak i GDDKiA jest szereg remontów dróg krajowych. W tym roku remonty obejmą 1 tys. 700 km. Większość z nich zakończy się jeszcze w tym roku.

Za "niemiarodajne" uznał minister transportu Jerzy Polaczek piątkowe informacje "Dziennika" o analizie przebiegu Via Baltica, wykonanej przez firmę Scott Wilson. Według ekspertów tej firmy, droga powinna być wytyczona przez Łomżę, omijając torfowiska wokół Augustowa. Według informacji gazety, eksperci uznali, że przebieg Via Baltica przez Dolinę Rospudy nie jest optymalny, tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad (GDDKiA) miała nie uwzględnić tych opinii. Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz poinformował w piątek na konferencji prasowej, że GDDiKA nie odebrała opracowania wykonywanego przez firmę Scott Wilson, ponieważ praca "nie jest merytorycznie zakończona". Według Bojarowicza, wykonawca studium poprawia obecnie błędy, zaś obowiązujący korytarz wytyczony dla Via Baltica "w ogóle nie został przeanalizowany". "Praca nie jest zakończona. Wykonawca otrzymał listę błędów i obecnie uzupełnia fragmenty tej pracy. Opracowanie będzie odebrane po uzupełnieniu wszystkich elementów" - powiedział. "Wstrzymaliśmy zapłatę i czekamy na wersję uzupełnioną" - dodał. Wyjaśnił, że praca firmy Scott Wilson będzie także poddana ocenienie niezależnych ekspertów. "GDDKiA chce mieć pewność, że praca została wykonana profesjonalnie i prawidłowo. Dopiero wtedy będziemy mówić o rozstrzygnięciach, które z tej pracy wynikają" - powiedział. Dotychczasową pracę firmy Scott Wilson Bojanowicz ocenia jako "niekonkretną". Nie chciał jednak odnieść się do treści opracowania. "Wykonano ją tendencyjnie, nie tyle firma Scott Wilson, ale jej podwykonawca" - dodał. Rzecznik prasowy GDDKiA Andrzej Maciejewski powiedział w piątek PAP, że firma Scott Wilson ma przedstawić uzupełnioną wersję do końca tego roku. Paneuropejski Korytarz Transportowy, zwany Via Baltica, to projektowana trasa szybkiego ruchu łącząca kraje południowej i zachodniej Europy przez Polskę z krajami bałtyckimi i prowadząca aż do Helsinek. W Polsce rolę korytarza pełnią teraz dwie drogi: nr 8 - z Warszawy przez Białystok do Suwałk oraz nr 61 - z Warszawy przez Łomżę do Suwałk. Obie wąskie, kręte, niebezpieczne. Ma je zastąpić droga ekspresowa, której fragmentem jest obwodnica Augustowa przez Dolinę Rospudy. I to ona właśnie budzi protesty ekologów, bo w rejonie tego miasta miałaby przeciąć torfowiska objęte unijnym programem Natura 2000. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »