W czwartek szef MSP spotka się z komisarzem UE w sprawie PLL LOT
- W czwartek minister skarbu Włodzimierz Karpiński i wiceminister MSP Rafał Baniak spotkają się w Brukseli z komisarzem UE ds. konkurencyjności Joaquinem Almunią w sprawie PLL LOT - poinformowała w środę rzeczniczka MSP Agnieszka Jabłońska-Twaróg.
Komisja Europejska w ubiegły piątek opublikowała w dzienniku urzędowym główne elementy i założenia planu restrukturyzacji PLL LOT. Od tego momentu konkurencja, czyli np. inne linie lotnicze, mają 30 dni na zgłaszanie pytań i uwag do dokumentu.
- To kolejne spotkanie na wyższym szczeblu w ramach rozmów między KE a naszym krajem w sprawie polskiego przewoźnika - wytłumaczyła rzeczniczka MSP.
Jak powiedziała rzeczniczka PLL LOT Barbara Pijanowska-Kuras, w spotkaniu uczestniczyć będzie także prezes narodowego przewoźnika Sebastian Mikosz.
Komisja w listopadzie ubiegłego roku zdecydowała o otwarciu postępowania wyjaśniającego w sprawie udzielonej pomocy publicznej dla PLL LOT na restrukturyzację. Pod koniec stycznia br. KE opublikowała na swoich stronach internetowych formalną decyzję rozpoczynającą ten proces. - To kolejny etap standardowej procedury w przypadku podmiotów, które ubiegają się o taką pomoc. Jednocześnie Komisja podała do publicznej wiadomości główne założenia i elementy planu restrukturyzacji, by poddać je konsultacji z uczestnikami rynku lotniczego - mówił pod koniec stycznia na konferencji prasowej Mikosz.
Wyjaśnił wówczas, że przez miesiąc konkurencja będzie mogła zgłaszać pytania, a LOT będzie mógł się do nich ustosunkować. Następnie 30 marca KE ma przekazać polskiemu rządowi uwagi uczestników rynku. Koniec czerwca jest najwcześniejszym możliwym momentem podjęcia decyzji przez KE dotyczącej akceptacji pomocy publicznej.
Prezes mówił wówczas, że odpowiedzi mają pomóc Komisji w pełni ocenić i zaakceptować plan restrukturyzacji spółki, dlatego opublikowany dokument przyjmuje formę listy pytań i kwestii wymagających wyjaśnienia. Dodał, że LOT także na bieżąco odpowiada na wszystkie pytania przedstawicieli Komisji, w opublikowanym dokumencie nie ma zatem "niczego nowego czy zaskakującego". Mikosz spodziewa się, że konkurencja skrytykuje plan i zgłosi do niego szereg wątpliwości. Nie wyklucza też nieprzychylnych LOT-owi wypowiedzi ekspertów.
Obecnie KE prowadzi około 70 postępowań dotyczących udzielenia pomocy firmom z branży lotniczej.
W planie restrukturyzacji PLL LOT na koniec tego roku założono zysk z działalności operacyjnej spółki na poziomie 64-78 mln zł, a w 2015 r. 113-137 mln.
W grudniu 2012 roku przewoźnik otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro). Komisja Europejska wydała w maju 2013 r. tymczasową zgodę na pożyczkę. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości LOT-u, zakładające m.in. modernizację floty. Plan zakłada także m.in. przekazanie LOT-owi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł oraz uzyskanie trwałej rentowności przez spółkę od 2015 r.
Na początku listopada ub.r. KE wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrócenia.