W Polsce luksusy za drogie

W Polsce nie wybierzemy się na luksusowe zakupy. Nie dość, że nie ma u nas markowych butików, to za luksusowe produkty musimy zapłacić czasem 2 razy więcej niż w Nowym Yorku.

Czym są dobra luksusowe?

Według definicji współczesnej ekonomii - są to takie dobra, na które popyt rośnie szybciej niż wzrost dochodów. Po łacinie - luksus to przepych, zbytek a nawet rozrzutność, bez których można się w życiu obejść. Definicja luksusu jest pojęciem bardzo indywidualnym i subiektywnym. Jest on czymś innym w społeczeństwach bogatych od lat, a czym innym dla nas - żyjących w kraju na dorobku, gdzie latami czekało się na mieszkanie, a luksusem było do niedawna posiadanie malucha. Dla bogatych Amerykanów i zasobnych Europejczyków Mercedes klasy E przestaje już dzisiaj być luksusem.

Reklama

Cechy luksusu

Produkt luksusowy musi mieć wytworny charakter. Jest oznaczony marką, zapewniającą mu wyjątkową wartość - często wykreowaną legendą. Produkty luksusowe są dostępne w niewielkich ilościach, często ściśle limitowanych, mają też "magiczną siłę", budującą głęboką więź emocjonalną z użytkownikiem. W klasycznym ujęciu dobra luksusowe to także biżuteria, elementy wykończenia i zdobienia wnętrz, zwłaszcza sztuka. Jest to również możliwość podróżowania, poznawania świata, a przede wszystkim czas wolny, umożliwiający realizację marzeń i życiowych pasji. Wygląda na to, że prawie każdy z nas ma trochę luksusu.

Kogo stać na luksus?

Wraz z postępem technicznym dobra luksusowe powszednieją, stają się dostępne szerokiej rzeszy konsumentów - na przykład video, komputer, telefon komórkowy. Na ich miejsce wchodzą kolejne dobra, znowu - poprzez barierę ceny - przeznaczone tylko dla nielicznych. Nabywcy dóbr luksusowych to bardzo wymagająca i często kapryśna grupa klientów, wywodząca się z różnych grup zawodowych. Najczęściej zarówno w Polsce jak i na świecie, są to przedsiębiorcy, ludzie reprezentujące wolne zawody, a także menedżerowie czy przedstawiciele sztuki, którzy osiągają bardzo wysokie dochody. Ludzie ci charakteryzują się chęcią wyróżniania się, demonstrowania pozycji i osiągnięć życiowych. VIP-y jednak bardzo dobrze potrafią liczyć dlatego, na zakupy jeżdżą po centrach światowego handlu.

Polska za droga dla VIP-ów

Jednak po luksusowe produkty Polacy muszą wyjeżdżać za granice. Dlaczego? Odpowiedz jest prosta - za granicą jest taniej. Polska ma jedną z najwyższych stawek VAT na świecie. Jak podaje tygodnik "Wprost", w UE wyższe, bo 25-proc. stawki mają tylko Szwecja, Dania i Węgry. Prawdziwym rajem, jeśli wziąć pod uwagę wysokość VAT, są Luksemburg i Cypr (15 proc.), Niemcy (16 proc.), Wielka Brytania (17,5 proc.) czy Grecja i Estonia (18 proc) i tam mają butiki najbardziej luksusowe marki świata. Bogaci Polacy na luksusowe zakupy wolą się wybrać do Paryża, Londynu czy Nowego Jorku z jeszcze jednego powodu - wszyscy uczestnicy tego rynku pewni są jednego - towary naprawdę luksusowe stanowią niewielki ułamek procentowy, jeśli nie promilowy, całości polskiej oferty. Niektórzy posuwają się nawet dalej: prawdziwy luksus, na światowym poziomie, jeszcze nie jest u nas dostępny.

Luksus u nas niedostępny!

Polski rynek dóbr luksusowych szacowany jest na ponad 60 mln zł. Dlatego też nie wielu potentatów z tej branży chce w niego inwestować. Do tego konieczne są wysokie nakłady, na otworzenie markowego butiku (franchisingu) potrzeba min 1 mln dol., a ryzyko jest duże . Trzeba zamrozić sporo pieniądze, a sukces jest wątpliwy.

Prawda jest taka, że nawet w Warszawie nie ma ani jednego butiku Hermesa, Louis Vuittona, Prady czy Chanel, choć są u nas swoje sklepy "wagi średniej", np. MaxMara czy Escada.

Ze światowej sławy produktami Polacy zatknąć mogą się jedynie w magazynach gdzie zasypywani jesteśmy tego typu reklamami. Jeżeli resort finansów nie obniży VAT Polska jeszcze długo nie będzie miała własnych Champs-Elysees, Bond Street czy Fifth Avenue.

Przykładowe ceny produktów luksusowych w Polsce i na świecie.

                        Polska     USA  Niemcy  Wlk. Bryt.
Rolex Submariner       16  490  14 448  14 880     18 944
Patek w oprawie złotej  44 100  82 320  34 020     41 440
Pióro Montergappa       61 000  30 576       *     49 136
Garnitur E.Zenga        7 000    2 251   4 800          *
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | luksusy | dobra luksusowe | luksus | VAT | Nie dość
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »