W sierpniu wyraźny spadek nastrojów konsumenckich
W sierpniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK obniżył się o 4,2 pkt do wartości 92,6 pkt., co stanowi największy spadek od ponad roku - wynika z komunikatu IPSOS. Zmiana ta spowodowana jest wzrostem obaw o przyszłość polskiej gospodarki w kontekście podwyżki podatku VAT.
"W sierpniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK zanotował największy spadek od ponad roku - o 4,2 pkt., osiągając wartość 92,6 pkt. Jego obecny poziom jest jednak wciąż wyższy, niż najlepszy wynik z sierpnia 2009 (87,2 pkt)" - podano w komunikacie.
"Zmiana ta jest spowodowana przede wszystkim bardzo wyraźnym spadkiem Wskaźnika Klimatu Gospodarczego (-10,1 pkt.), będącego jedną ze składowych WOK. Obecnie jego wartość wynosi 80,7 pkt. Wraz z zapowiadaną podwyżką podatku VAT wzrosły obawy o przyszłość polskiej gospodarki. Udział osób spodziewających się, że w ciągu najbliższego roku nastąpi pogorszenie sytuacji gospodarczej naszego kraju wzrósł o 7 pkt. procentowych do poziomu 32 proc." - dodano.
Zdaniem autorów komentarza w związku podwyżką podatku VAT konsumenci obawiają się również szybszego niż dotychczas wzrostu cen.
"Odsetek osób wyrażających taką obawę wzrósł prawie dwukrotnie z 19 proc. do 37 proc. Ponadto przeszło 40 proc. Polaków obawia się wzrostu bezrobocia w ciągu najbliższych 12 miesięcy (wzrost o 10 pkt. procentowych). Dla porównania przekonanie o spadku bezrobocia w tym okresie podziela jedynie 11 proc. z nas" - poinformowano.
W komunikacie napisano, że mimo obaw dotyczących krajowej gospodarki i wzrostu bezrobocia, a także nieco większych obaw o przyszłą sytuację materialną gospodarstw domowych, spodziewany wzrost cen czyni okres przed wprowadzeniem podwyżki VAT bardziej atrakcyjnym, by kupować dobra trwałego użytku.
"Wskaźnik Skłonności do Zakupów pozostał praktycznie na dotychczasowym poziomie w okolicach punktu równowagi wynoszącego 100 pkt. Oznacza to, że udział pesymistów i optymistów jeśli chodzi o nastawienie do zakupu dóbr trwałego użytku w bieżącym okresie równoważy się. Wśród osób zamierzających dokonać w najbliższym czasie zakupu produktów tego typu obserwujemy mniejsze zainteresowanie kredytem bankowym jako formą finansowania tego zakupu (spadek o 9 pkt. procentowych do poziomu 12 proc.). Natomiast udział osób preferujących raty wzrósł o 15 pkt. procentowych do poziomu 36 proc." - podano.
Poniżej wskaźniki:
sierpień 2010 zmiana Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 92,56 pkt -4,18 pkt Klimat Gospodarczy: 80,66 pkt -10,09 pkt Skłonność do Zakupów: 100,50 pkt -0,23 pkt Wskaźnik Bieżący 83,10 pkt -3,95 pkt Wskaźnik Oczekiwań 97,71 pkt -8,09 pkt
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 6 a 16 sierpnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1003 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.