Wartość sektora telekomunikacyjny przestała rosnąć

Pomimo rosnącej stale na świecie liczby osób korzystających w telefonu, przychody operatorów nie rosną lub nawet maleją - wynika z raportu Telco 2015 - IBM, przedstawionego podczas III edycji kongresu telekomunikacji i mediów Media Summit.

Pomimo rosnącej stale na świecie liczby osób korzystających w telefonu, przychody operatorów nie rosną lub nawet maleją - wynika z raportu Telco 2015 - IBM, przedstawionego podczas III edycji kongresu telekomunikacji i mediów Media Summit.

W 1999 roku jedynie 15 proc. ludzi na świecie miało dostęp do telefonu, natomiast do 2009 roku prawie 70 proc. używało telefonów komórkowych. Pomimo tego, wartość sektora telekomunikacyjnego przestała rosnąć jeszcze przed globalnym kryzysem.

Eksperci IBM wskazują, że obecnie coraz mniej ludzi na świecie korzysta z telefonii stacjonarnej. Na rynkach, na których z kolei najbardziej rozwinęła się telefonia mobilna, przychody operatorów komórkowych pozostają na niezmienionym poziomie lub zaczynają spadać.

Na spadające przychody operatorów wpływa duży i rosnący popytu na usługi dostępu do internetu szerokopasmowego i wzrastająca liczba użytkowników sieci. Wyzwaniem dla operatorów stają się nowi gracze na rynku - dostawcy tzw. usług over-the-top (OTT), takich jak komunikatory, czy portale społecznościowe.

Reklama

- Sektor telekomunikacyjny potrzebuje zmian w modelu biznesowym, które zapewnią wzrost. Wskaźniki określające przyszłość branży rzucają cień niepewności na dalszy jej rozwój i wymagają od operatorów przygotowania się na alternatywne scenariusze działań - uważa dyrektor sektora telekomunikacyjnego i przemysłowego IBM Polska Bartłomiej Ślawski.

IBM wskazuje w raporcie na cztery scenariusze rozwoju branży telekomunikacyjnej w ciągu najbliższych pięciu lat. W pierwszym ograniczone wydatki konsumentów na telekomunikację doprowadzą do stagnacji i spadku przychodów operatorów. Spadek zaufania inwestorów w sektorze telekomunikacyjnym spowoduje konsolidację branży.

Przedłużający się kryzys gospodarczy doprowadzi operatorów do budowy silnych marek detalicznych i oferowania swoich usług w pakietach. Rynek będzie nadal regulowany, a rząd, władze lokalne i alternatywni dostawcy (np. spółdzielnie mieszkaniowe czy przedsiębiorstwa użyteczności publicznej) będą inwestowali w szybkie usługi szerokopasmowe. Jednocześnie prywatne inwestycje w infrastrukturę ograniczają się tylko do gęsto zaludnionych obszarów - to drugi scenariusz przedstawiony przez IBM.

W scenariuszu trzecim dostawcy usług będą się łączyli, współpracowali i zawierali sojusze po to, aby sprostać konkurencji z dostawcami usług over-the-top i producentami sieci oraz sprzętu.

W czwartym - różnice pomiędzy dostawcami usług over-the-top i dostawcami sieci będą się zacierać wraz z liberalizacją rynku dzięki odpowiednim regulacjom, technologii i konkurencyjności.

IBM wskazuje, że branża ze stagnacją może walczyć, realizując scenariusz trzeci - dzięki większej współpracy w skali globalnej z dostawcami usług over-the-top. Jednocześnie zauważa, że dla branży korzystny będzie także czwarty scenariusz.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: IBM | telekomuniikacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »