Reklama

Wciąż słaba dostępność publicznych stron internetowych

Od czerwca ubiegłego roku publiczne strony internetowe powinny być w pełni dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami. Nie wszystkim instytucjom udało się jednak wywiązać z tego zadania. Część witryn wymaga nadal wielu poprawek i sporych nakładów pracy.

Pobierz darmowy: PIT 2015

Reklama

Strony internetowe podmiotów realizujących zadania publiczne muszą być dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami tak, aby spełniać międzynarodowy standard dotyczący dostępności stron (WCAG 2.0).

Trzyletni okres przygotowawczy i ostateczny termin dostosowania serwisów do tych wytycznych minął 31 maja 2015 r. NIK sprawdziła wypełnianie 34 z 36 wymaganych zaleceń standardu WCAG 2.0 w 23 serwisach internetowych instytucji publicznych.

Wyboru jednostek do kontroli dokonano, skupiając się na serwisach urzędów publicznych, z których często korzystają osoby z niepełnosprawnością.

Wyboru dokonano we współpracy z Fundacją Integracja, działającą na rzecz osób z niepełnosprawnością. Ocena dostosowania stron internetowych uwzględnia nie tylko wyniki badań przeprowadzonych przez kontrolerów NIK, ale także opinie niepełnosprawnych użytkowników Internetu, współpracujących z Fundacją.

W ocenie NIK, działania kontrolowanych urzędów, pomimo podjętych starań i trzyletniego okresu przejściowego, nie doprowadziły do zapewnienia wymaganej dostępności ich serwisów dla osób z niepełnosprawnością.

Odpowiednio dostosowane były tylko dwa z 23 badanych serwisów internetowych (Ministerstwa Zdrowia i PFRON).

Na pozostałych 21 skontrolowanych stronach internetowych NIK stwierdziła istotne błędy, przy czym w trzech wypadkach strony oceniono negatywnie. Zdaniem NIK nieprawidłowości stwierdzone na tych trzech stronach były na tyle poważne, że mogły osobom z niepełnosprawnością znacząco utrudniać lub wręcz uniemożliwiać korzystanie z zamieszczanych treści.

- Warto pamiętać, że problem ten dotyczy - i będzie dotyczył w przyszłości - także grup osób bez orzeczenia o niepełnosprawności, ale mających np. problemy ze wzrokiem, osób starszych, słabo czytających czy słabo znających język polski. Liczebność tych grup w kolejnych latach będzie się zapewne zwiększać - podkreślił w komentarzu do wyników kontroli prezes NIK, Krzysztof Kwiatkowski.

Najczęstsze błędy

Najczęściej powtarzające się błędy związane z dostępnością stron internetowych to:

- "błędy wpływające na prawidłowe odczytywanie zawartości strony przez programy asystujące, np. tzw. czytniki ekranu (błędy na ponad 95 proc. stron);

- "problemy z dostępnością stron internetowych dla użytkowników posługujących się głównie klawiaturą (78 proc. zbadanych stron).

Tylko pięć (z 23 zbadanych) stron było w pełni dostępnych z poziomu klawiatury.

Na pozostałych stronach znacznik klawiatury (tzw. fokus) najczęściej był słabo lub w ogóle niewidoczny, zdarzało się, że blokował się na niektórych elementach strony lub niektóre elementy pomijał;

- "niedostosowanie stron (ponad 43 proc.) do wymagań osób słabowidzących, m.in. niewystarczający kontrast między tłem a tekstem, niewłaściwe wyróżnienia treści, brak możliwości zatrzymania przesuwających się informacji;

"niedostępność materiałów multimedialnych (filmów, nagrań audio) dla osób niewidomych i niesłyszących.

Błędy dotyczyły 13 z 14 stron, na których takie materiały zamieszczono. Materiały audio nie posiadały opisu tekstowego, a materiały filmowe nie zostały wyposażone w napisy lub audiodeskrypcję.

NIK wskazuje, że przyczynami niedostosowania lub niepełnego dostosowania skontrolowanych stron do potrzeb osób z niepełnosprawnością były przede wszystkim: niewystarczająca wiedza pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie stron, błędy powstałe w trakcie wprowadzania danych oraz późne podjęcie przez ówczesnego ministra administracji i cyfryzacji działań wspierających. W związku z ustaleniami kontroli NIK wnioskuje do ministra cyfryzacji m.in. o możliwie jak najszersze promowanie wśród instytucji publicznych możliwości wykorzystania środków publicznych na dostosowanie stron internetowych do potrzeb osób z niepełnosprawnością oraz informowanie o dostępnych rozwiązaniach i dobrych praktykach ułatwiających dostosowanie stron internetowych.

........................

Rząd podjął ostatnio uchwałę dot. aktualizacji katalogu organów odpowiedzialnych za realizację inicjatywy "Obywatel". Ma ona na celu zapewnienie obywatelom prostego dostępu do ujednoliconej strony internetowej administracji rządowej.

Aktualizacja ta jest związana z wejściem w życie ustawy z grudnia 2015 r. o działach administracji rządowej. Nowelizacja tej ustawy wprowadziła regulacje, zgodnie z którymi zagadnienia związane z prowadzeniem i rozwojem m.in. rejestru PESEL, rejestru dowodów osobistych przeszły do działu "Informatyzacja" (poprzednio należały do działu "Sprawy wewnętrzne").

W związku z tym minister ds. informatyzacji stał się organem założycielskim instytucji budżetowej - Centralnego Ośrodka Informatyzacji.

Katalog organów odpowiedzialnych za inicjatywę "Obywatel" - informuje CIR - rozszerzono o ministrów właściwych do spraw: gospodarki i finansów. "Pozwoli to efektywniej koordynować działania ukierunkowane na poprawę komunikacji elektronicznej z obywatelami i przedsiębiorcami. Współpraca z ministrem finansów umożliwi optymalny nadzór nad środkami finansowymi projektu" - zaznacza CIR w przesłanym PAP komunikacie.

Serwis informacyjny Portal obywatel.gov.pl ma zapewnić obywatelom prosty dostęp do ujednoliconej strony internetowej administracji rządowej.

Docelowo Portal obywatel.gov.pl ma być stroną internetową Rady Ministrów, a strony ministerstw, zintegrowane w tym portalu, mają otrzymać jednolitą szatę graficzną. Ustalone zostaną również standardy dotyczące tworzenia treści zawartych na portalu (np. wymóg komunikowania prostym językiem), co zapewni nie tylko przejrzystość i spójność przekazów, ale ułatwi również komunikację na linii obywatel-rząd.

Dowiedz się więcej na temat: obywatelstwo | niepełnosprawni | administracja | NIK

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »