Wielka inwestycja w Gdańsku. Umożliwi obsługę największych statków świata

Spółka Budimex ukończyła znaczącą część prac budowlanych przy realizacji terminalu T3 Baltic Hub w Porcie Gdańsk. Pozwoliło to na komercyjne uruchomienie części terminala i rozpoczęcie obsługi największych statków kontenerowych przy nowym nabrzeżu.

Terminal T3 to efekt współpracy Budimeksu w konsorcjum z firmą DEME Dredging na zlecenie Baltic Hub - spółki będącej operatorem gdańskiego terminala kontenerowego. Ten ostatni to największy głębokowodny terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim i jedyny w regionie, który obsługuje największe statki kontenerowe świata (oznaczane skrótem ULCV, z ang. Ultra Large Container Vessel) o pojemności ponad 24 000 TEU (to jednostka używana w transporcie, odpowiadająca objętości kontenera o długości 20 stóp).

Nowy terminal w Gdańsku. Wyniesie polski port na wyższy poziom

Projekt, który wykonywał Budimex wspólnie z konsorcjantem, obejmował m.in. utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz stworzenie 36-hektarowego placu kontenerowego. Cała realizacja powstawała na wodzie, jako przedłużenie istniejących już struktur terminali T1 i T2.

Reklama

Dzięki nowemu terminalowi Baltic Hub zwiększy swoje zdolności przeładunkowe o kolejne 1,5 mln TEU rocznie - do poziomu 4,5 mln TEU.

"Terminal T3 to strategiczna inwestycja dla regionu i całej Europy Środkowo-Wschodniej. (...) To inwestycja, która nie tylko wyznacza nowe standardy w zakresie infrastruktury portowej, ale także przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Cezary Łysenko, dyrektor operacyjny budownictwa infrastrukturalnego, hydrotechnicznego i ogólnego wBudimexu i członek zarządu spółki.

Jak wcześniej podawano, wartość inwestycji wynosi ok. 470 mln euro, czyli ok. 2 mld zł.

Polska ma zyskać lepszy dostęp do globalnych rynków dzięki terminalowi T3 w Gdańsku

"To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej" - powiedział Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub, podczas ceremonii inauguracji T3.

"Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę" - dodał Piotr Matczuk, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. Jak zauważył, "T3 to nie jest ostatnie słowo Polskiego Funduszu Rozwoju w tym regionie". 

"Bałtyk staje się liderem w dziedzinie energii odnawialnej, ambitne projekty morskiej energetyki wiatrowej i współpraca transgraniczna zwiększają bezpieczeństwo energetyczne i przyspieszają transformację energetyczną w Europie" - mówił prezes PFR.

"Rok temu, gdy kładliśmy kamień węgielny, mówiłem, że to okno na światowy transport morski. Dziś mamy na to dowody. Baltic Hub staje się coraz silniejszym ogniwem integrującym Polskę ze światowym handlem" - powiedział w czasie uroczystości wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Jak dodał, ambicją Polski jest, by jej porty rosły w siłę.

Terminal jest własnością PSA International - jednego z największych operatorów portowych na świecie (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, infrastrukturalnego funduszu inwestycyjnego z Australii (30 proc.).

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Budimex SA | baltic hub | terminal
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »