Na konferencji o sytuacji polskich portów morskich. "W 2024 r. pobiliśmy rekord"
W czwartek rano w Ministerstwie Infrastruktury (MI) odbył się briefing prasowy z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz wiceministra Arkadiusza Marchewki, podczas którego przedstawiono wyników polskich portów morskich za 2024 r. oraz plany inwestycyjne na 2025 r. - W portach morskich w 2024 r. przeładowano 126 mln ton ładunków, tj. tyle co w 2023 r. - poinformował na briefingu wiceszef resortu.
Polska posiada cztery porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, są to Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście - podaje MI. - Polskie porty morskie są fundamentem polskiej gospodarki, są istotnym węzłem logistycznym i przede wszystkim bramą na świat dla polskiej przedsiębiorczości - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej Dariusz Klimczak. Zysk netto portów w 2024 roku wyniósł 551 mln zł, o 26 proc. więcej rdr. Dane dotyczą Gdańska, Gdyni i portu Szczecin-Świnoujście i nie uwzględniają przeładunków węgla.
W porównaniu do 2023 r., zysk netto w 2024 r. dla portu w Gdańsku był wyższy o ponad 51 mln zł, dla portu w Gdyni był wyższy o ponad 34 mln zł, a dla portu Szczecin-Świnoujście był wyższy o ponad 27 mln zł. W sumie polskie porty wygenerowały zysk netto na poziomie 551 mln zł - wyjaśnił wiceszef MI Arkadiusz Marchewka.
W 2024 r. pobiliśmy rekord przeładowanych kontenerów w polskich portach. W sumie przeładowano ponad 3 mln TEU. Port Gdańsk przeładował ponad 10 proc. więcej, port Gdynia 8,3 proc. więcej, a port Szczecin-Świnoujście 11,3 proc. więcej - dodał.
Dariusz Klimczak podkreślił, że gospodarka morska jest jedną z "najbardziej istotnych części funkcjonowania resortu infrastruktury". Przedstawił również informacje o działaniach, które zostaną podjęte w najbliższych miesiącach.
Szef MI podkreślił, że rozwój polskich portów morskich zależy m.in. od konsekwentnego realizowania planu i wsparcia rządu. - Dlatego w budżecie na 2025 r. przeznaczyliśmy rekordową kwotę 2 mld zł na wsparcie inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej - powiedział Dariusz Klimczak.
Wyjaśnił, że od 2024 r. realizowane są kluczowe inwestycje. - Pierwsza sprawa, strategiczna z punktu widzenia polskiej gospodarki, czyli realizacja głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Będzie on strategicznym portem, który wzmocni pozycję zespołów portów morskich Szczecin-Świnoujście, a także będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie. Realizacja przedsięwzięcia zakończy się na przełomie 2028-2029 r. - powiedział szef resortu, którego słowa przytacza Kancelaria Premiera w poście opublikowanym na platformie X.