Wielkanoc dla pracodawców się nie liczy
Z punktu widzenia firm, Boże Narodzenie to najważniejszy okres w roku. Wielkanoc na tym tle wypada znacznie słabiej.
Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wśród 907 firm na zlecenie firmy Sodexo wynika, że 56,9 proc. przedsiębiorstw wypłaca pracownikom dodatkowe, pozapłacowe świadczenia, np. bony na zakupy w grudniu przed Bożym Narodzeniem - informuje "Rzeczpospolita". Wielkanoc jest rzadszą okazją - wskazała ją tylko co piąta firma.
Dysproporcja z roku na rok się pogłębia. Rok wcześniej Boże Narodzenie było okazją do obdarowana pracowników w 53 proc. firm, a Wielkanoc w 26 proc.
Choć przyznawanie pracownikom dodatkowych bonusów pokazuje znaczenie świąt dla gospodarki, to zmienia się ich charakter. Po zmianie w 2009 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z podatku zwolnione są świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika (np. z funduszu socjalnego) do 380 zł rocznie, ale tylko w gotówce.
Dlatego tradycyjne bony są obecnie opodatkowane i z ich wydawania zrezygnowało zwłaszcza wielu mniejszych emitentów jak np. izby gospodarcze.
Polecamy: PIT 2010