Wielki sukces Portu w Gdańsku. Wkroczył do pierwszej dziesiątki europejskich potęg
Port w Gdańsku awansował do pierwszej dziesiątki rankingu największych portów europejskich. Tylko dwa porty z pierwszej dziesiątki odnotowały wzrosty - jednym z nich jest właśnie Port Gdańsk. Za plecami zostawił m.in. takich europejskich gigantów, jak Amsterdam, Marsylię czy Barcelonę.
Port Gdańsk znalazł się w pierwszej dziesiątce portów europejskich - poinformował zarząd portu na platformie X. W ciągu czterech lat port zwiększył przeładunek o niemal 70 proc. - do około 81 mln ton w 2023 roku.
Port Gdańsk od kilku lat sukcesywnie rośnie. W 2020 r. usytuował się na 18. pozycji z przeładunkiem na poziomie 48 mln ton, rok później zajął 17. miejsce (53,2 mln ton), a w 2022 r. przeładował 68,2 mln ton.
W ubiegłym roku przeładunki wzrosły o prawie 13 mln ton - do 81. Oznacza to wzrost o niemal 70 proc. w stosunku do 2020 r. i o prawie 19 proc. w porównaniu z 2022 r. Takie wyniki pozwoliły polskiemu portowi zająć 9. miejsce w rankingu największych portów europejskich i 7. wśród portów państw Unii Europejskiej.
Wyniki na poziomie 81 mln ton pozwoliły Portowi w Gdańsku wyprzedzić takie europejskie potęgi, jak: Amsterdam (Holandia - 80,8 mln ton), Walencja (Hiszpania - 76,8), Marsylia (Francja - 72,9), Primorsk (Rosja - 63,1), Barcelona (Hiszpania - 62,5) czy Bremens w Niemczech - 58,5 mln ton.
- Na wyciągnięcie ręki mamy francuską Haropę. O ile podium od lat jest bez zmian, tak w pierwszej dziesiątce sporo roszad. Co ważne, wszystkie porty z pierwszej dziesiątki zanotowały spadki przeładunków, poza Portem Gdańsk i Noworosyjsk nad Morzem Czarnym - poinformowały władze portu w Gdańsku.
Większym przeładunkiem niż Port Gdańsk mogą się pochwalić porty:
- Haropa (Francja - 81,3 mln ton),
- Konstanca (Rumunia - 92,5),
- Algeciras (Hiszpania - 92,5),
- Hamburg (Niemcy - 114,3),
- Ust-Ługa (Rosja - 113,5),
- Noworosyjsk (Rosja - 161,4),
- Antwerpia-Brugia (Belgia - 269,7).
Liderem jest Rotterdam w Holandii z przeładunkiem wynoszącym 438,8 mln ton.