Wiemy, kto zbuduje CPK. Polskie Porty Lotnicze strategicznym partnerem
Polskie Porty Lotnicze stają się strategicznym partnerem spółki CPK - poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Na warszawskim lotnisku im. Chopina podpisano list intencyjny w tej sprawie. PPL zaangażują w inwestycje 9 mld zł. - Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania CPK - powiedział minister. Jednocześnie wyjaśniła się przyszłość stołecznego portu, którego czeka rozbudowa.
Polskie Porty Lotnicze zaangażują w inwestycję 9 mld zł. - Jest to kapitał polski, a za nim pójdzie udział w spółce CPK.Lotnisko i PPL obejmą mniejszościowy pakiet 49 proc. udziałów - poinformował minister infrastruktury na konferencji w sprawie przyszłości CPK. - Mamy pewność, że zarówno powstanie, organizacja i zarządzanie lotniskiem będą całkowicie w polskich rękach, a państwo polskie będzie miało realny wpływ na organizację nowego portu lotniczego - dodał Dariusz Klimczak.
Według ministra przyszłość CPK jest uzależniona od wielu czynników, przede wszystkim od liczby pasażerów oraz sprawnego organizatora, który będzie potrafił nim zarządzać. - Polskie Porty Lotnicze są doświadczonym graczem, który na pewno sprosta temu zadaniu - zapewnił.
- Dziś wyjaśniła się przyszłość CPK, przede wszystkim w zakresie zarządzania i organizacji pracy - ogłosił w poniedziałek minister infrastruktury. Polskie Porty Lotnicze stały się strategicznym partnerem spółki CPK, a w poniedziałek w tej sprawie podpisano list intencyjny.
- W przyszłości będą koordynowały i zarządzały nowym centralnym lotniskiem w Polsce - poinformował szef resortu. - Dzięki listowi intencyjnemu będziemy mogli koordynować naszą współpracę i wzmocnić grupę kapitałową CPK - zapewnił.
Resort infrastruktury chce, żeby CPK było polską inicjatywą, finansowaną i zarządzaną przez PPL. - Chcemy, aby naszym największym projektem w Polsce koordynowała polska firma - poinformował Klimczak. Według szefa resortu, Polskie Porty Lotnicze mają odpowiednie zasoby i kapitał ludzki, aby koordynować działania i organizować funkcjonowanie nowego centralnego lotniska.
Transakcja w aktywa spółki CPK.Lotnisko ma zostać sfinalizowana w IV kwartale 2025 r. Do tego czasu powstaną m.in. umowa inwestycyjna między CPK a PPL, umowa spółki CPK.Lotnisko oraz opracowany zostanie model zarządzania, czyli szczegółowe założenia zarządzania lotniskiem CPK po jego uruchomieniu.
Tematem konferencji była nie tylko budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce, ale także rozbudowa istniejącego lotniska w stolicy. - Te decyzje są podejmowane równolegle z modernizacją Portu Chopina w Warszawie - powiedział minister.
W ocenie szefa resortu infrastruktury stołeczne lotnisko było zaniedbane, a jego rozwój został zatrzymany. - Dziś najwyższy czas, aby podjąć działania dotyczące jego modernizacji. Chcemy, żeby rosnąca liczba pasażerów miała komfortowe miejsce podróży - poinformował Klimczak.
W ocenie władz resortu modernizacja jest konieczna, aby lotnisko mogło przyjąć wszystkich pasażerów. - Te działania są niezbędne, abyśmy nie stracili około 30-35 mln pasażerów do czasu uruchomienia nowego lotniska - stwierdził minister. M.in. z rozwoju PPL - jak poinformował szef resortu - ma być finansowane nowe lotnisko CPK.
Jak wynika z zaprezentowanego w poniedziałek harmonogramu, koszt modernizacji Lotniska Chopina to 1,6 mld zł, w tym 40 proc. rezerwy finansowej. Prace projektowe potrwają do 2026 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2026-2028, natomiast otwarcie zmodernizowanej infrastruktury planowane jest na sezon Lato 2029.
W ramach modernizacji z 62 do 83 wzrośnie liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych jak Boeing 737 czy Airbus A320, a z 15 do 24 wzrośnie liczba stanowisk dla samolotów szerokokadłubowych, jak Boeing 787 Dreamliner. Całkowita powierzchnia terminala pasażerskiego ma wzrosnąć o 15 proc.
Wszystkie inwestycje będą finansowane z zysków PPL, bez dodatkowego obciążania budżetu państwa - zaznaczył prezes PPL Andrzej Ilków.