Właściciel Biedronki nie otwiera najwięcej sklepów w Polsce. Teraz skupia się na innym kraju
Portugalski właściciel Biedronki - Jeronimo Martins - nie otwiera już najwięcej sklepów w Polsce. Teraz spółka skupia swoje siły na ekspansji rynku w Kolumbii. Korporacja zamierza w ciągu 10 lat blisko potroić obecny udział południowo amerykańskiej sieci w przychodach grupy.
Sieć Biedronka posiada w Polsce najwięcej sklepów spośród wszystkich detalistów z branży dyskontowej. Łącznie koncern Jeronimo Martins ma w naszym kraju ponad 3,4 tys. placówek. Taka pozycja na rodzimym rynku wskazuje, że grupa dynamiczny rozwój ma już za sobą, dlatego teraz skupi się na ekspansji w innym, egzotycznym z naszej perspektywy państwie.
Jak informuje Business Insider Polska, nowym krajem, w którym Jeronimo Martins planuje powiększanie swojej obecności, jest Kolumbia. Działająca w tym kraju sieć Ara urosła w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku o ponad 100 sklepów. Obecnie kolumbijscy konsumenci mogą zrobić zakupy w 1201 placówek należących do portugalskiej spółki.
Dla porównania, w pierwszym półroczu 2023 r. sieć Biedronka zwiększyła liczbę sklepów o 37 - otwarto 50 nowych, jednak kolejnych 13 w tym czasie zamknięto. Jednak popularna w Polsce marka nadal odpowiedzialna jest za największy obrót pieniędzy w grupie, bo w omawianym okresie odpowiadała za 71 proc. przychodów Jeronimo Martins.
Jednak taki rozkład sił ma ulec zmianie. Obecnie kolumbijska Ara odpowiada za 7,5 proc. obrotu, przy czym portugalska sieć Pingo Doce za 15,6 proc. Jak wynika jednak z szacunków JM, liczba sklepów w Kolumbii jeszcze do końca 2023 r. ma wzrosnąć o kolejnych sto, natomiast przychody spółki mają wynieść na koniec roku 2,5 mld euro, wobec 1,8 mld euro w 2022 r.
Celem portugalskiej firmy jest osiągnięcie przez sieć Ara w ciągu 10 lat poziomu 20 proc. sprzedaży grupy, do czego ma się przyczynić prowadzenie w Kolumbii łącznie od 3 tys. do 4 tys. sklepów. Jednocześnie wydaje się, że na porównywalny udział w zysku będzie trzeba poczekać dłużej.
Obecnie wskaźnik EBIDTA, tj. zysk netto z uwzględnieniem kosztów amortyzacji wynikających z prowadzonej działalności, np. poprzez przekazanie środków na inwestycje, wynosi dla sieci Ara 18 mln euro. W tym samym czasie, czyli w pierwszym półroczu 2023 r. Biedronka wypracowała EBIDTA na poziomie 872 mln euro, natomiast Pingo Doce 129 mln euro.