Reklama

Wyrok sądu w sprawie RMF kontra Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

27 stycznia 2016 r. Sąd Okręgowy w Warszawie wydał wyrok częściowy zobowiązujący Przewodniczącego KRRiT do złożenia oświadczenia, w którym wyraża on ubolewanie za naruszenie dóbr osobistych nadawcy Radia RMF FM, a także zasądził na rzecz Radia RMF FM od Skarbu Państwa odszkodowanie w łącznej kwocie 83 198 624,14 złotych z ustawowymi odsetkami.

Jest to pierwsze, nieprawomocne jeszcze, rozstrzygnięcie w trwającej od 13 lat sprawie cywilnej, którą spółka Radio Muzyka Fakty sp. z o.o. (nadawca Radia RMF FM) wytoczyła Przewodniczącemu KRRiT.

W pozwie wniesionym w 2003 r. przez ówczesny zarząd spółki i jej poprzednich właścicieli, spółka domagało się odszkodowania za szkody wyrządzone RMF FM na skutek wprowadzonego przez KRRiT w 2001 r. zakazu zamieszczania w programie lokalnych pasm programowych. Przedmiotem postępowania były także inne , bezprawne działania KRRiT podejmowane w latach 2001 -2003 mające na celu ograniczenie czy wręcz uniemożliwienie spółce prowadzenia działalności.

Reklama

W okresie od roku 1994 do 2001 Radio RMF FM w ramach ogólnopolskiego programu radiowego umieszczało , w oparciu o posiadaną koncesję, odrębne pasma programowe, przygotowywane specjalnie dla poszczególnych regionów Polski.

22.05.2001 r. Przewodniczący KRRiT wydał decyzję, która uniemożliwiała nadawcy realizację programu w dotychczasowym kształcie poprzez wprowadzenie zakazu emisji lokalnych pasm programowych.

Rozstrzygnięcie to oznaczało w praktyce likwidację stworzonej sieci oddziałów lokalnych stacji, wraz z ich zapleczem technicznym, organizacyjnym i pracowniczym. W konsekwencji tych i kolejnych działań KRRiT z dnia na dzień pracę straciło ponad 200 pracowników radia, a spółka stanęła u progu bankructwa.

W latach 2001-2002 RMF FM podjęło próby dostosowania swej działalności do zmienionych warunków podejmując współpracę z lokalnymi nadawcami radiowymi, co pozwoliłoby na zatrudnienie w nich zwalnianych pracowników i wykorzystanie bazy nadawczej.

Powyższe działania zostały zniweczone kolejnymi bezprawnymi decyzjami Krajowej Rady.

Nadawcy lokalni, którzy decydowali się na nawiązanie współpracy z Radiem RMF FM tracili możliwość nadawania programu radiowego. Tak było np. w wypadku Radia Pro Kolor w Opolu, Pomorskiej Stacji Radiowej w Szczecinie czy Radia BLUE FM w Krakowie.

24.10.2002 r. Naczelny Sąd Administracyjny, rozpoznając skargę na opisaną wyżej decyzję ówczesnego Przewodniczącego KRRiT, przyznał rację nadawcy Radia RMF FM uznając, iż brak było podstaw dla wprowadzenia zakazu emisji lokalnych pasm programowych. Jednocześnie NSA wskazał na bezprawność rozstrzygnięcia organu, który wydając taką decyzję naruszył cały szereg przepisów prawa, w tym Konstytucję RP.

W związku z powyższym wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego Radio RMF FM wystąpiło na drogę postępowania cywilnego wnosząc w dniu 07.10.2003r. pozew do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Pomimo wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego i wytoczonego powództwa (opiewającego początkowo jedynie na kwotę ok. 15 mln złotych) Krajowa Rada nie wycofała się z działania na szkodę Spółki, uporczywie podtrzymując wprowadzony zakaz w kolejnych wydawanych decyzjach i to pomimo faktu, że kolejne wyroki sądów jednoznacznie wskazywały na jego bezprawność.

Łącznie w tej sprawie administracyjnej zapadło siedem wyroków, w tym cztery wydane przez Naczelny Sąd Administracyjny (kolejno: wskazany już wyrok NSA z dnia 24.10.2002r. sygn. akt II SA 3200/01, następnie wyrok WSA z dnia 27.12.2004r. sygn. akt VI SA/Wa 46/04, wyrok NSA z dnia 12.10.2006r. sygn. akt II GSK 147/06, wyrok WSA z dnia 01.06.2007r. VI SA/Wa 612/07, wyrok NSA z dnia 04.03.2008r. sygn. akt II GSK 396/07, wyrok WSA z dnia 12.05.2009r. sygn. akt VI SA/Wa 2521/08 i ostatni wyrok NSA z dnia 12.08.2010r. II GSK 741/09).

Bezprawność działania Krajowej Rady potwierdzona została również wyrokami sądów administracyjnych dotyczących odmowy udzielenia koncesji dla wspomnianych wcześniej partnerów handlowych Radia RMF FM. Sądy stwierdziły bowiem nieważność decyzji pozbawiających koncesji Radio BLUE FM (wyrok NSA z dnia 04.12.2003r. II SA 3752/02) i Radio Pro Kolor (wyrok WSA z dnia 26.02.2004r. 6 II SA 1602/02)

W toku postępowania spółka Radio Muzyka Fakty Sp. z o.o. występowała z inicjatywą polubownego rozwiązania zaistniałego sporu, co jednak nie spotkało się z zainteresowaniem ze strony Krajowej Rady.

Ostatecznie w roku 2014. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zmuszona kolejnymi wyrokami sądów administracyjnych, wydała decyzję, w której przyznała, że nie jest władna do nałożenia na nadawcę zakazu zamieszczania lokalnych pasm programowych.

Sprawdź: PROGRAM PIT 2015

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »