Zakazali reklamy żelu pod prysznic. "Utrwalanie stereotypów rasowych"
Brytyjski organ nadzorczy ASA zakazał reklamy żelu pod prysznic Sanex, należącego do amerykańskiego koncernu produkującego dobra konsumpcyjne Colgate-Palmolive - przekazała agencja AFP. Wszystko z powodu "utrwalania stereotypów rasowych" i sugerowania, że czarna skóra jest "problematyczna", a biała "lepsza". Firma odpiera zarzuty i wskazuje na różnorodność.
Agencja ds. Standardów Reklamy (ASA) poinformowała, że podjęła działania po otrzymaniu dwóch skarg, według których reklama telewizyjna utrwalała negatywne stereotypy na temat osób o ciemniejszej karnacji.
Reklamę wyemitowano w czerwcu. Pokazano w niej dwie czarnoskóre modelki. Skóra jednej z nich była pokryta czerwonymi zadrapaniami, a drugiej - popękanym materiałem przypominającym glinę. Stwierdzono u nich "swędzącą i suchą skórę, co okazało się problematyczne".
Tymczasem - jak podaje CNN - biała modelka miała gładką skórę. "Spróbuj wziąć prysznic z nową terapią Sanex Skin Therapy i jej opatentowanym kompleksem aminokwasów. Dla 24-godzinnego uczucia nawilżenia" - powiedział lektor, ilustrując nagranie wideo białej kobiety biorącej prysznic. "Ulgę może przynieść tak proste rozwiązanie jak wzięcie prysznica" - dodano.
Organ nadzorczy orzekł, że reklama nie może ponownie pojawić się na emisji, ponieważ naruszyła zasady zakazujące szkodliwych lub obraźliwych treści reklamowych. "Uznaliśmy, że można to zinterpretować jako sugestię, że biała skóra jest lepsza od czarnej" - stwierdziła ASA w oświadczeniu.
"To czarna skóra, przedstawiona w powiązaniu ze swędzeniem i suchością, została ukazana jako problematyczna i niekomfortowa, natomiast biała skóra, pokazana jako gładsza i czysta po użyciu produktu, została zaprezentowana jako pomyślnie zmieniona i poprawiona" - czytamy w wyjaśnieniu decyzji.
Amerykańska firma produkująca dobra konsumpcyjne Colgate-Palmolive, do której należy marka Sanex, stwierdziła, że fakt, iż w reklamie pojawiły się modelki o różnym odcieniu skóry, jest dowodem zaangażowania firmy w różnorodność.
Przedstawiciele Colgate-Palmolive poinformowali ASA, że w reklamie wykorzystano scenariusz "przed i po", aby pokazać, że produkt jest odpowiedni dla każdego, a nie po to, aby dokonać porównań na podstawie rasy lub pochodzenia etnicznego.
ASA uznała, że przekaz nie był zamierzony, ale ostrzegła firmę, aby "upewniła się, że nie spowoduje poważnych obrażeń na tle rasowym", zanim wypuści materiał do emisji.