Zalew hipermarketów
Spośród krajów naszego regionu, Polacy najmniej chętnie kupują w super- i hipermarketach. Relatywnie dużo polskich konsumentów odwiedza natomiast sklepy tradycyjne - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę ACNielsen.
Liczba hipermarketów wzrosła w Polsce o 80 proc.
Polska ma najniższy (35 proc.) odsetek klientów sklepów "nowoczesnych" (czyli supermarketów i hipermarketów) w porównaniu z innymi krajami Europy. Do takich sklepów w Czechach chodzi 70 proc. klientów, na Słowacji 69 proc., a na Węgrzech 56 proc. W sklepach tradycyjnych kupuje 16 proc. Polaków, 13 proc. Węgrów, 11 proc. Czechów, 7 proc. Słowaków.
Zdaniem Polaków, najważniejsze w wyborze dużego nowoczesnego sklepu jest jego położenie - Polacy deklarują, że kupują w takim sklepie dlatego, że jest położony blisko domu.
ACNielsen zauważył, że od 2000 do 2004 roku liczba hipermarketów wzrosła w Polsce o 80 proc. Jest to jednak wzrost niższy niż w innych krajach regionu, np. w Czechach liczba hipermarketów wzrosła o 110 proc. - do 162, na Węgrzech o 160 proc. - do 77, a na Słowacji o 295 proc. - do 75.