Zima - trudny czas dla naszych portfeli
Polacy uważają, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy nie nastąpią pozytywne zmiany na rynku pracy, są bardziej niż przed miesiącem skłonni do oszczędzania - wynika z październikowego badania Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK jest wskaźnikiem sporządzanym na zlecenie Komisji Europejskiej, obejmującym wszystkie 27 krajów wspólnoty. Wartość wskaźnika dla Polski w październiku wynosi -23,3, czyli o jeden punkt mniej niż we wrześniu.
GfK Polonia szacuje, że w kolejnych dwóch miesiącach wskaźnik może nadal spadać. Będzie to spowodowane rosnącymi kosztami utrzymania spowodowanymi zimą i planowanymi na grudzień dużymi zakupami przedświątecznymi.
W porównaniu z wrześniem nie zmieniły się znacząco oceny przyszłej sytuacji gospodarczej Polski. - Niepewność na scenie politycznej nie przełożyła się jeszcze na spadek nastrojów i w październiku wskaźnik ten zanotował niewielki spadek do -14 punktów. Jednak w kolejnym, listopadowym pomiarze można spodziewać się wzrostu odsetka respondentów, którzy, ze względu na ostatnie wydarzenia w polityce ocenią prognozy sytuacji gospodarczej kraju mniej optymistycznie - czytamy w raporcie z badań.
Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych wzrosły w październiku o 1 punkt. - Obecny poziom i dalszy brak dynamiki zmian w obrębie tego wskaźnika sugerują, że optymizm konsumentów odnośnie prognoz ich sytuacji ekonomicznej jest stabilny - podają analitycy. Dodają, że październik jest kolejnym miesiącem, w którym następuje niewielkie odrobienie części strat po gwałtownych spadkach z pierwszego kwartału roku. Obecnie wskaźnik ten wynosi -5 punktów.
Jak poinformowało GfK Polonia, nastroje konsumentów w całej Unii Europejskiej nie zmieniły się znacząco przez ostatni miesiąc. W październiku wskaźnik spadł o 0,2 punktu, i wynosi obecnie -15,7 punktu.