Reklama

Zmiany w zakazie handlu w niedziele. Jest projekt rozporządzenia

Od lutego zaczną obowiązywać przepisy uszczelniające ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele. Kto będzie chciał prowadzić sklepy w oparciu o którykolwiek z siedmiu wyjątków powiązanych z tzw. przeważającą działalnością (m.in. placówki pocztowe, kwiaciarnie, cukiernie, sprzedaż tytoniu), będzie musiał wykazać, że generuje 40 proc. przychodów właśnie z tego rodzaju działalności. Ministerstwo Finansów właśnie opublikowało projekt rozporządzenia precyzującego, jak powinno wyglądać prowadzenie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży - napisały wiadomoscihandlowe.pl.

W projekcie wskazano, że ewidencja będzie prowadzona oddzielnie dla każdej placówki handlowej. Wpisy w ewidencji mają być dokonywane "w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty" nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc. Ewidencja ma być prowadzona w porządku chronologicznym w postaci papierowej lub elektronicznej. W tym pierwszym przypadku - ma być dodatkowo zbroszurowana i mieć ponumerowane strony.

Projekt rozporządzenia przewiduje, że wpisy w ewidencji papierowej mają być dokonywane "w sposób trwały i wyraźny". W przypadku korekty w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej, właściciele sklepów będą zobowiązani do wskazania daty dokonania takiej korekty. Zmiany mają zostać naniesione "w taki sposób, aby pierwotna treść pozostała czytelna".

Reklama

Oglądaj najnowsze promocje i planuj zakupy z ding.pl

Ewidencja w postaci elektronicznej ma być prowadzona "w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk w porządku chronologicznym wraz z korektami oraz datami ich dokonania". Powinna być także przechowywana "na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed zniszczeniem, zniekształceniem i utratą". Ministerstwo przygotowało także wzór ewidencji (można się z nim zapoznać w załączniku do projektu rozporządzenia).

Ministerstwo przewiduje, że w ewidencji trzeba będzie wpisywać: liczbę porządkową wpisu, datę albo okres uzyskania przychodu, numer dokumentu będącego podstawą wpisu, przychód z przeważającej działalności, przychód z pozostałej działalności, przychody ogółem, a także udział procentowy przychodu z przeważającej działalności w przychodach ogółem.

Wpisy w ewidencji powinny być dokonywane na podstawie wartości sprzedaży zarówno zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, jak i w przypadku niezaewidencjonowanej w ten sposób sprzedaży, zgodnie ze zwolnieniami przewidzianymi w ustawie o VAT.

Jeśli chodzi o sprzedaż zaewidencjonowaną w kasie, wpisy w ewidencji powinny być dokonywane na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub miesięcznych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów ze sprzedaży, w tym korekty wynikającej ze zwrotów i uznanych reklamacji ujętych w odrębnej ewidencji.

Natomiast w zakresie sprzedaży niezaewidencjonowanej w kasie, wpisy do ewidencji powinny być dokonywane na podstawie:
- faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej "fakturami", wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami albo
- dziennego zestawienia faktur, albo
- wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego - w przypadku sprzedaży bez wystawienia faktury.

Dzienne zestawienia faktur powinny zawierać co najmniej: datę sporządzenia zestawienia, numer zestawienia, datę wystawienia faktury objętej zestawieniem i jej numer, a także łączną wysokość przychodu wynikającą z faktur objętych zestawieniem, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności.

Dowody wewnętrzne powinny zawierać co najmniej: datę wystawienia dowodu, numer dowodu, oraz łączną wysokość przychodu, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz pozostałej działalności.

Obowiązek prowadzenia ewidencji będzie dotyczył wszystkich podmiotów chcących do korzystania z wyjątków od zakazu handlu w niedziele zapisanych w ustawie w art. 6 ust. 1 pkt 2, 5-7 i 28-30.

Projekt rozporządzenia trafił do konsultacji publicznych. Ministerstwo Finansów czeka na uwagi do 18 stycznia.

Kliknij tutaj, aby zapoznać się z projektem rozporządzenia na stronie Rządowego Centrum Legislacji, a także z wzorem ewidencji zawartym w załączniku.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »