Zmowa na rynku loda
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sprawdzi, czy spółki Koral i Żabka zawarły niedozwolone porozumienie, ustalając cenę sprzedaży lodów - poinformował UOKiK w piątek w komunikacie.
Koral jest jednym z największych producentów lodów w Polsce. Z informacji jakimi dysponuje Urząd wynika, że kwestionowana praktyka trwa od kwietnia 2006 roku. Wówczas producent lodów podpisał umowę o współpracy na czas nieokreślony z poznańską siecią sklepów Żabka - podał UOKiK.
Wątpliwości Urzędu budzą warunki zawarte w kontrakcie, które mogły przyczynić się do ograniczenia konkurencji na rynku. Wszczęte w marcu br. postępowanie antymonopolowe ma sprawdzić, czy spółki, ustalając cenę minimalną odsprzedaży lodów, naruszyły prawo.
Wspólne ustalanie cen jest jednym z najpoważniejszych naruszeń prawa antymonopolowego. Negatywne konsekwencje niedozwolonych porozumień zawieranych przez przedsiębiorców mają również wpływ na sytuację konsumentów - słabsi uczestnicy rynku tracą bowiem dostęp do zróżnicowanych pod względem cen oraz jakości ofert - poinformował UOKiK.
Jeżeli zarzuty się potwierdzą, prezes Urzędu może nakazać zaniechania kwestionowanej praktyki, a na przedsiębiorców nałożyć karę finansową sięgającą 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Żabka Polska SA stosuje się do wszystkich zasad prawnych dotyczących działań handlowych na polskim rynku, w tym także do kwestii związanych z ustalaniem cen produktów - poinformowała rzecznik prasowy sieci handlowej Agnieszka Michalak - Lunt.
"Z naszymi kontrahentami nie zawieramy umów obejmujących wiążące ustalenia cen sprzedaży produktów w sklepach sieci Żabka" - napisała Michalak-Lunt w oświadczeniu.
Jej zdaniem, "najprawdopodobniej" przyczyną zainteresowania się UOKiK transakcjami pomiędzy Żabka Polska SA a firmą Koral był fakt drukowania przez tę firmę materiałów reklamowo-promocyjnych na potrzeby sieci handlowej. Zawierały one informacje o cenach detalicznych produktów znajdujących się w ofercie sklepów sieci, jednak wartości te były każdorazowo ustalane przez Żabka Polska SA -poinformowała Michalak-Lunt.
"Ponadto, ze względów ekonomicznych, do materiałów drukowanych przez firmę Koral wprowadzono wolne pola cenowe umożliwiające bardziej racjonalne ich wykorzystanie przy zmianach cen detalicznych stosowanych w sieci sklepów Żabka" - napisała Michalak-Lunt.