Zyski Volkswagena mocno w dół. Nie pomogła wyższa sprzedaż
Niemiecki gigant motoryzacyjny Volkswagen poinformował o znacznym spadku zysków netto w pierwszym kwartale - prawie o jedną trzecią. Co ciekawe, przychody ze sprzedaży w tym samym czasie wzrosły o 22 proc.
Zysk netto Volkswagena spadł o 29,9 proc. do 4,7 mld euro z powodu efektu rachunkowego, podczas gdy zarówno sprzedaż, jak i przychody wzrosły. Koncern wyjaśnił, że powyższa zmiana wynika z "wpływu zabezpieczenia przedmiotów, które zwiększyło zysk operacyjny w poprzednim okresie rocznym".
Przychody ze sprzedaży wzrosły od stycznia do marca aż o 22 proc. do 76 mld euro, do czego przyczynił się wyższy popyt w Europie i Ameryce Północnej. Skorygowany zysk operacyjny wzrósł z kolei o 35 proc. do 7,1 mld euro. Dostawy wszystkich typów pojazdów wzrosły o 7,5 proc. rok do roku.
VW potwierdził również pozytywną prognozę na cały 2023 rok.
- Na podstawie solidnej wydajności i książki zamówień wynoszącej 1,8 mln pojazdów pod koniec pierwszego kwartału, potwierdzamy naszą prognozę finansową na 2023 rok - powiedział dyrektor finansowy Arno Antlitz.
W porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku, dostawy w pełni elektrycznych pojazdów wzrosły o 42 proc., stanowiąc już 7 proc. całkowitej sprzedaży grupy. Jest to ten sam poziom co w całym 2022 roku, ale wciąż daleko od celu VW, którym jest 11 proc. w 2023 roku.
Według badania przeprowadzonego przez Instytut Ifo z Monachium, sytuacja biznesowa niemieckich producentów samochodów i ich dostawców lekko się poprawiła. Jednakże, jak stwierdził ekspert Ifo, Oliver Falck, w czwartek, dostawcy są dalej znacznie bardziej zadowoleni z bieżącej działalności niż producenci samochodów.
Trzeba też zauważyć, że dostawy do Chin, będących dla Niemców kluczowym rynkiem, spadły o 14,5 proc. Wynika to z coraz większej konkurencji ze strony tamtejszych producentów. Mimo to grupa wydaje się być pewna, że poszerzona oferta modelowa i "specyficzna dla Chin technologia" pomogą jej w odzyskaniu pozycji w ciągu roku.
- Kwietniowe targi samochodowe w Szanghaju wyraźnie pokazały niemieckiemu przemysłowi motoryzacyjnemu, że konkurencja w nowym świecie elektromobilności na chińskim rynku, tak istotnym dla niemieckich producentów samochodów, ale również poza nim, staje się coraz silniejsza - przyznał Oliver Falck. Warto dodać, że również sprzedaż BMW w Chinach spadła od stycznia do marca - o 6,6 proc. do około 195 tys. aut.
Grupa VW ma siedzibę w Wolfsburgu. Należą do niej także takie marki jak m.in. Audi, Seat i Skoda.
Oprac. KM