Reklama

Ceny szaleją! Polacy kupują mieszkania

Pomimo 15-20 proc. wzrostu cen nieruchomości, w stosunku do tych sprzed wybuchu pandemii , Polacy nie zaprzestali poszukiwania "czterech kątów". Jednak to nie potrzeba ochrony środków przed rekordowo wysoką inflacją jest głównym motywatorem do zakupu lokum.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Z badania przeprowadzonego w marcu 2021 r. na zlecenie Gumtree.pl wynika, że tylko 15 proc. respondentów kupiło mieszkanie z myślą o lokacie kapitału. Co zatem najczęściej motywuje Polaków do podjęcia decyzji o zakupie własnego "M", nawet pomimo rosnących cen?

Z II edycji badania "Jak Polacy kupują mieszkania?", zrealizowanego dla  Gumtree.pl przez ARC Rynek i Opinia  wynika, że najczęstszym powodem do zakupu mieszkania jest po prostu chęć zamieszkania we własnej przestrzeni. Aż 42 proc. respondentów, którzy zrealizowali marzenie nabycia własnego lokum, wskazało właśnie ten czynnik jako główną motywację. Jedynie 15 proc. badanych zadeklarowało, że kupiło mieszkanie w celach inwestycyjnych.

Reklama

Biorąc pod uwagę dane Eurostatu za 2019 rok, z których wynika, że aż 37 proc. Polaków nie miało odpowiedniej przestrzeni do życia w zamieszkiwanych domach, wynik badania Gumtree.pl nie zaskakuje, nawet pomimo nagłego wzrostu cen za metr kwadratowy . Kolejnymi, najczęściej wymienianymi powodami, były chęć wyprowadzki od rodziców lub zbyt niski standard zamieszkiwanego aktualnie mieszkania (obie opcje uzyskały 22 proc. wskazań). Standard mieszkania odgrywał kluczową rolę dla co trzeciego badanego w wieku 35-44 i 45-65.

Co więcej, aż 42 proc. osób z młodszej grupy wiekowej, które w latach 2018-2021 planowały kupić własne lokum, ale odłożyły te plany na przyszłość,  ruszy po zakup nieruchomości właśnie w poszukiwaniu lepszych warunków mieszkaniowych niż obecne.

Młodzi Polacy potrzebują zmian

W porównaniu do rówieśników z Unii Europejskiej (30,5 proc.), młodzi Polacy w grupie wiekowej 25-34 lata (43,9 proc.), zdecydowanie częściej mieszkają z rodzicami. Według badania Gumtree.pl, wśród osób, które wskazały, że zakupiły mieszkanie powodowane chęcią przejścia "na swoje", aż 53 proc. było w przedziale wiekowym 25-34 lata. Nie dziwi fakt, że podobne motywacje do zakupu mieszkania można zauważyć również wśród najmłodszej grupy respondentów (18-24 lata). Jak wynika z badania Gumtree.pl 53 proc. ankietowanych w tym przedziale wiekowym wskazało wyprowadzkę od rodziców jako główny powód niedawnego zakupu mieszkania.

- Wśród osób w przedziale wiekowym 18-24 lata, czyli dopiero wkraczających w dorosłość przeważały odpowiedzi o chęci zamieszkania we własnej przestrzeni i wyprowadzce od rodziców. Jest to o tyle naturalne, że to okres rozwijania skrzydeł, studiów czy pierwszej pracy zawodowej.

Wyraźną zmianę, w porównaniu do pierwszej edycji raportu Gumtree.pl z 2019 roku , widać w kwestii chęci podwyższenia standardu jako motywacji do zakupu lokum.  W grupie 18-24 lata opcję tę wybrało 12 proc. (w 2019 roku - 23 proc.), a w grupie 25-34 lata - 15 proc., w porównaniu do 23 proc. w roku 2019. Dane te pokazują, że w dobie szybko rosnących cen nieruchomości, ważniejszy stał się sam fakt zakupu mieszkania, od jego wysokiego standardu czy dużej powierzchni  - komentuje Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Inwestycja? Przede wszystkim w poczucie bezpieczeństwa

W Polsce nadal poczucie bezpieczeństwa kojarzy się z posiadaniem mieszkania na własność i stabilną pracą. Różnimy się w tym choćby od sąsiadów zza Odry, gdzie bardzo popularny, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, jest najem długoterminowy. Wbrew panującemu przekonaniu, rekordowa podaż na polskim rynku nieruchomości nie wynika z aktywności inwestorów, szukających bezpiecznej formy lokowania kapitału. Jak pokazują wyniki badania Gumtree.pl, aż 87 proc. respondentów deklaruje, że nie traktuje zakupu mieszkania jako inwestycji.

Na zakup mieszkania jako lokaty kapitału częściej decydowały się osoby starsze, które zdążyły zgromadzić dodatkowy kapitał. Jeśli weźmiemy pod uwagę respondentów w wieku 45-65, to 12 proc. z nich dokonało zakupu właśnie w celach inwestycyjnych.

***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »