Handel: Polacy chcą kupować lokalnie i wygodnie
Jak informuje firma doradcza JLL, cała branża nieruchomości handlowych powraca do normalności. Nasi rodacy nadal stawiają na wygodne zakupy, a na sile przybiera trend lokalności.
Jak zauważono w komunikacie JLL, udział sprzedaży internetowej powrócił do poziomu zbliżonego do okresu sprzed pandemii. Jednocześnie polscy klienci chętniej niż wcześniej stawiają na wygodne zakupy w mniejszych formatach handlowych, w centrach typu convenience.
Połowę powierzchni handlowej dostarczonej w III kw. br. oddano do użytku w ramach siedmiu centrów typu convenience. Wielkość nowej podaży powierzchni handlowej świadczy o tym, że Polacy stawiają na wygodne zakupy, a na sile przybiera trend lokalności.
Anna Wysocka z JLL zwraca uwagę, że okres tzw. lockdownu jest już za nami i cały czas oswajamy się z nową normalnością na rynku nieruchomości handlowych.
- Po tym, jak duże obiekty handlowe ponownie otworzyły się dla klientów, udział handlu elektronicznego w sprzedaży zaczął się obniżać, potwierdzając pozytywne nastawienie Polaków do zakupów w sklepach stacjonarnych. (...)
Jednak obserwowany ostatnio wzrost zachorowań może ponownie wpłynąć na naszą codzienność i nawyki zakupowe - powiedziała. Zaznaczyła, że dlatego przedstawiciele sektora postulują zawieszenie zakazu handlu w niedzielę, co pomogłoby przynajmniej częściowo przejść branży przez ten niełatwy okres.
Zgodnie z danymi JLL od początku roku do końca września podaż powierzchni powiększyła się o 248 000 m kw., z czego 30 proc. przypadło na centra convenience. W wyniku pandemii aktywność budowlana w sektorze handlu spowolniła, a zmianie uległy nawyki i potrzeby polskich konsumentów.
- Trend lokalności i wygodnych zakupów, obecny jeszcze przed COVID-19, przybierał na sile wraz z rozprzestrzenianiem się pandemii, a to znajduje odzwierciedlenie w nowej podaży. Z 54 000 m kw. powierzchni handlowej dostarczonej na rynek w trzecim kwartale, 53 proc. oddano do użytku w ramach siedmiu centrów typu convenience, a kolejne 27 proc. w parkach handlowych. Ponadto, formaty te są również coraz bardziej interesujące dla inwestorów - dodała analityczka z JLL Joanna Tomczyk.
Wskazano, że swoją pozycję na rynku nadal umacniają projekty wielofunkcyjne. W trzecim kwartale został otwarty The Warsaw HUB, oferujący łącznie ponad 110 000 m kw., z czego 4 800 m kw. powierzchni jest przeznaczone na działalność handlową.
Z drugiej strony, pięć centrów handlowych, opartych głównie na ofercie hipermarketu (cztery Auchan i jedno Tesco), zostało zamkniętych.
Według JLL podaż centrów handlowych zmniejszyła się również w wyniku wycofania z niej kilku obiektów (m.in. Galerii Kamiennej w Starachowicach i Galerii Plaza w Krakowie), które nie spełniają już kryteriów centrów handlowych lub przekształcania części powierzchni handlowej na inną funkcję (m.in. Renoma we Wrocławiu i Plac Unii City Shopping w Warszawie).
Zwrócono uwagę, że w III kw. w Polsce zadebiutowały cztery międzynarodowe marki: Primark w Galerii Młociny, Courir w Galerii Krakowskiej (powrót po krótkiej nieobecności), Falconeri w Galerii Mokotów oraz rosyjski "twardy dyskont" MERE w Częstochowie. Połączenie dyskontu z hurtową sprzedażą typu cash & carry rozwija również marka Supeco grupy Carrefour.
- Niektóre sieci dywersyfikują też swoje portfolio biznesowe. Przykładem jest otwarty niedawno w Warszawie całodobowy samoobsługowy kiosk Ruchu z ofertą gastronomiczną. Z kolei polska marka sportowa 4F właśnie otworzyła, również w stolicy, swoją pierwszą kawiarnię ze zdrową żywnością, strefą fitness, salonem kolekcji 4F i punktem odbioru zamówień online - zauważa Tomczyk.
Według JLL najbliższa przyszłość, podobnie jak w przypadku pozostałych segmentów sektora nieruchomości komercyjnych, stanie pod znakiem szeroko rozumianej elastyczności.
- Z jednej strony możemy spodziewać się presji na spadek czynszów typu prime, a z drugiej - oczekiwań najemców w stosunku do umów, które ich zdaniem powinny lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby i kondycję biznesową oraz oferować szereg zachęt, jak np. elastyczne umowy najmu czy dłuższe okresy bezczynszowe - ocenia Wysocka. Jej zdaniem konieczna jest współpraca i wspólne wypracowywanie modeli akceptowalnych przez wszystkie strony.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze