Jak długo potrwa boom w budownictwie ?
Poniżej przedstawiamy kolejną część naszej analizy dotyczącej długookresowych perspektyw dla budownictwa. Tym razem prezentujemy temat z punktu widzenia kształtowania się inwestycji publicznych.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, znaczącą część publicznych nakładów stanowić będą inwestycje polegające na budowie obiektów inżynierii lądowej, w szczególności infrastruktury drogowej, kolejowej oraz służącej dostarczaniu mediów (np. energetyka).
Przebieg inwestycji infrastrukturalnych jest istotny z punktu widzenia prognozowania produkcji budowlano-montażowej. W ostatnich kilku latach wartość produkcji budowlano-montażowej związanej z robotami drogowymi lub na kolei stanowiła bowiem 40-50% produkcji w segmencie "obiekty inżynierii lądowej i wodnej" oraz 20-30% produkcji budowlano-montażowej ogółem.
Plany inwestycyjne w wymienionych przekrojach są przedstawione w zwięzły sposób w dwóch dokumentach: "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023" (dalej PBDK) oraz "Krajowy Program Kolejowy do 2023 r." (dalej KPK). Przekrojowy przegląd inwestycji energetycznych do 2030 r. opublikowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa przewiduje realizację projektów wartych kilka miliardów złotych w horyzoncie najbliższych lat. KPK i PBDK wskazują, że łączne nakłady na inwestycje w drogownictwie i kolejnictwie w 2017 r. wzrosną o 26,6% r/r., a w 2018 r. o 35,7% r/r. Będzie to jednocześnie szczyt ożywienia.
Od 2019 r. dynamika inwestycji publicznych w tym segmencie będzie się zmniejszała i od 2020 r. spadnie poniżej zera. Drugim źródłem informacji o inwestycjach infrastrukturalnych, tym razem finansowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST), są Wieloletnie Prognozy Finansowe (WPF). WPF są opisami zamierzonych, w perspektywie co najmniej trzech lat, wewnętrznie spójnych działań organów samorządu terytorialnego związanych z gromadzeniem i rozdysponowywaniem zasobów pieniężnych pod kątem osiągania wyznaczonych celów związanych z organizowaniem i udostępnianiem dóbr publicznych i społecznych.
W WPF opisane są między innymi planowane przedsięwzięcia inwestycyjne, które będą realizowane przez JST w kolejnych latach. Ustalenie łącznych nakładów na środki trwałe wszystkich JST wymaga zsumowania planów inwestycyjnych pojedynczych jednostek. Zgodnie z zebranymi przez nas danymi nt. realizacji budżetów i prognoz wydatków, dynamika inwestycji w JST powinna zwiększyć się z -20,9% r/r w 2016 r. do 98,3% w 2017 r. Zgodnie z prognozami zawartymi w WPF, począwszy od 2018 r. przewidziany jest spadek wydatków w JST na środki trwałe w ujęciu rocznym. Szacunki wydatków inwestycyjnych przedstawione w WPF należy jednak traktować ostrożnie. W MAKROmapie z 05.06.2017 przeprowadziliśmy dokładną analizę kształtowania się wydatków inwestycyjnych JST. Na podstawie dostępnych danych za lata 2003-2016 zaobserwowaliśmy, że rzeczywiste wydatki inwestycyjne kształtowały się przeciętnie o 15,5% niżej niż zakładały plany budżetowe. Tym samym uważamy, że rzeczywisty profil wydatków inwestycyjnych JST będzie wyraźnie odbiegał od tego przedstawionego w WPF. Przede wszystkim oczekujemy, że spadek dynamiki nakładów inwestycyjnych w 2018 r. nie będzie tak gwałtowny.
Czynnikiem wspierającym wysokie wydatki inwestycyjne będą wybory samorządowe. Tym samym, przedstawiona w WPF i opisana powyżej ścieżka nakładów na środki trwałe ulegnie wygładzeniu. Zarysowane powyżej czynniki, podobnie jak analiza przeprowadzona w poprzedniej MAKROmapie, stanowią wsparcie dla naszego scenariusza, zgodnie z którym boom w inwestycjach infrastrukturalnych zakończy się na przełomie lat 2018-2019.