Polska krok bliżej do Szwajcarii. Będzie więcej tuneli drogowych. Ich długość się potroi
Obecnie w Polsce jest siedem tuneli drogowych. Wkrótce będzie ich osiemnaście. W budowie jest osiem podziemnych przepraw, a trzy w przygotowaniach, m.in. rekordowej długości tunel pod Odrą. Po zakończeniu planowanych inwestycji ich łączna długość wzrośnie do 25 km.
Od grudnia 2021 roku w Polsce oddano do użytku tunele o długości blisko 8,2 km. “W realizacji są obiekty o łącznej długości 9 km, a w przygotowaniu mamy kolejne 7,1 km” – informuje portal Forsal Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Po wydrążeniu wszystkich podziemnych przepraw, będą one liczyły niemal 25 km.
Najdłuższy istniejący w Polsce tunel drogowy biegnie na Ursynowie, na Południowej Obwodnicy Warszawy. Ma trzy pasy ruchu i rezerwę pod czwarty. Jego długość to 2335 m. Na trasie z Bolkowa do Kamiennej Góry, w woj. mazowieckim, powstały dwa obiekty: dłuższy liczy 2300 m, a krótszy 320 m. Tunel na szosie S7 łączącej Lubień z Rabką Zdrój ma zaś 2058 m.
Utrzymywany przez samorząd miasta tunel w Świnoujściu liczy 1485 m. Na Śląsku obiekt na drodze ekspresowej S1, między wsiami Szare i Laliki, ma 678 m długości. Jest to najstarszy tunel, oddany do użytkowania w 2010 r. A najnowszymi są dwa obiekty na obwodnicy Krakowa, mają po 653 i 496 m.
W budowie jest kolejnych sześć. Wkrótce najdłuższy tunel drogowy będzie liczył ponad 5 km (5003 m). Powstanie na S6 w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina i przejdzie 40 metrów poniżej lustra Odry. Po zakończeniu budowy stanie się kluczowym połączeniem drogowym w województwie zachodniopomorskim. Drugi, najdłuższy, liczący 2910 m tunel, przejdzie pod wzgórzem Kamieniec na Pogórzu Dynowskim, na odcinku S19 z Jawornika do Lutczy w woj. podkarpackim.
Po zrealizowaniu inwestycji w Szczecinie, warszawski tunel na Południowej Obwodnicy spadnie wprawdzie na trzecie miejsce, ale wciąż będzie liderem pod względem natężenia ruchu. Tunelem na Ursynowie, od jego otwarcia w grudniu 2021 r., przejechało już ponad 90 mln pojazdów, średnio ponad 80 tys. w ciągu doby. W planach znajdują się również dwa tunele na trasie S7, między Kiełpinem a Warszawą, mierzące odpowiednio 1122 i 1000 m. Obiekt ten ma usprawnić ruch na północnym wylocie ze stolicy.
GDDKiA podkreśla, że aktualnie budowane tunele wyposażane są w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring z wideodetekcją. Posiadają czujniki dymu i wentylację mechaniczną. Również mają betonową nawierzchnię, która zapewnia większą trwałość i odporność na duże obciążenia niż asfalt. Są wyposażone w telefony alarmowe, gaśnice i wyjścia ewakuacyjne.