Czy PIT 11a z ZUS trzeba rozliczyć? Te osoby muszą rozliczyć się ze skarbówką

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaczął rozsyłanie deklaracji PIT do osób, które w ubiegłym roku korzystały ze świadczeń. Jest ich ponad 10 milionów. Rozsyłane deklaracje to PIT-40A, PIT-11A oraz PIT-11. Jak rozliczyć je z fiskusem? Czy w ogóle jest to potrzebne?

Jeśli pobierasz świadczenie z ZUS, niebawem otrzymasz jeden z dokumentów PIT. Nie każda deklaracja jest związana z koniecznością dokonania dalszych kroków, ale zawsze warto sprawdzić, czy optymalną finansowo opcją nie jest rozliczenie z dzieckiem lub małżonkiem.

Do kogo trafi PIT-11A?

PIT-11A to informacja dotycząca dochodów osób, które nie pobierały emerytury i renty, ale korzystały z innych świadczeń, np. zasiłku macierzyńskiego czy chorobowego. Dodatkowo także dla tych, którzy nie są już świadczeniobiorcami ZUS.

Deklaracje PIT-11A trafiają także do wszystkich, którzy nie pobierali świadczeń przez cały rok podatkowy oraz świadczeniobiorcy, którzy poinformowali ZUS o zamiarze rozliczenia wspólnego z dzieckiem lub małżonkiem.

Reklama

Ta sama deklaracja będzie też wysłana do podatnika, który złożył wniosek o obliczanie i pobieranie zaliczki na podatek zgodnie z zasadami wyższej skali podatkowej.

Jeśli świadczeniobiorca nie miał innego źródła dochodu od wypłacanego świadczenia, a także nie korzysta z możliwości odliczeń, nie jest zobowiązany do złożenia PIT-36 i PIT-37.

PIT-40A. Co warto wiedzieć?

PIT-40A jest wysyłany do emerytów i rencistów, którzy ze świadczeń ZUS korzystali przez cały rok kalendarzowy, a efektem rozliczenia podatkowego była niedopłata lub bilans zero. Deklaracja PIT-40A jest rozliczeniem samym w sobie i informacją dla osób, które chciałyby samodzielnie rozliczyć się z urzędem skarbowym za miniony rok.

PIT-11. Czego dotyczy?

PIT-11 jest wysyłany z ZUSu do osób, które w poprzednim roku podatkowym pobrały świadczenie należne po osobie zmarłej, albo otrzymały alimenty potrącone ze świadczenia wypłacanego z ZUS zgodnie z wyrokiem sądowym czy też ugodą.

Nie otrzymałem PIT z ZUS

ZUS ma czas wysłać wszystkie deklaracje PIT do 1 marca każdego roku podatkowego. Jednak niekiedy się zdarza, że dokument nie dotrze na czas do odbiorcy z przyczyn losowych. W takim przypadku można osobiście zgłosić się do dowolnej placówki ZUS i zwrócić się o wydanie duplikatu. Jest to oczywiście bezpłatne, jednak sama procedura wymaga osobistego udania się do placówki.

PIT z ZUS a korzystanie z odliczeń

Każda osoba, która pobiera świadczenia z ZUS nadal może się rozliczać wspólnie z małżonkiem czy dzieckiem (w tej drugiej sytuacji, jeśli jest samotnym rodzicem). Może także korzystać z ulg podatkowych, jeśli spełnia ich kryteria. Przykładowe ulgi to ulga na internet, rehabilitację, termomodernizację budynku.

Jeśli chce skorzystać z takiej możliwości, dokument otrzymany od ZUS wraz z innymi dokumentami, takimi jak potwierdzającymi dochody małżonka, swoje dochody lub przychody z działalności, powinna rozliczyć na dokumencie PIT-37 lub PIT-36. Termin składania obu deklaracji mija 30 kwietnia.

KO

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »