Drogi samochód osobowy warto amortyzować obniżoną stawką amortyzacyjną

Obniżanie podatkowych stawek amortyzacyjnych może być instrumentem optymalizacyjnym w przypadku używania samochodów osobowych o wartości początkowej przekraczającej 20.000 euro.

Obniżanie podatkowych stawek amortyzacyjnych może być instrumentem optymalizacyjnym w przypadku używania samochodów osobowych o wartości początkowej przekraczającej 20.000 euro.

W przypadku samochodów osobowych kosztami podatkowymi są tylko takie odpisy amortyzacyjne, które dokonywane są od podstawy amortyzacji wynoszącej równowartość 20.000 euro przeliczonych po średnim kursie NBP z dnia przekazania samochodu do używania. Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i art. 16 ust. 1 pkt 4 updop.

Samochód osobowy można amortyzować tylko przy zastosowaniu metody liniowej. Podstawowa stawka amortyzacyjna dla takiego auta wynosi 20%.

Przy sprzedaży samochodu osobowego wynik ustala się poprzez pomniejszenie przychodu o koszty zakupu skorygowane o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne. Tak więc przy sprzedaży samochodu kosztem będzie wartość auta pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, bez względu na to czy odpisy te były zaliczone do kosztów w całości, czy tylko w części.

Obniżenie stawki amortyzacyjnej spowoduje zmniejszenie kwoty odpisów amortyzacyjnych, które nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Takie rozwiązanie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 28 września 2009 r., nr IPPB3/423-477/09-2/GJ wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.
 

Przykład

Spółka z o.o. kupiła samochód osobowy. Wartość początkowa tego środka trwałego (cena nabycia pomniejszona o odliczony VAT) wynosi 164.000 zł. Od początku spółka amortyzowała go przy zastosowaniu obniżonej stawki amortyzacyjnej do 1% (skorzystała z art. 16i ust. 5 updop).

Załóżmy, że w dniu oddania samochodu do używania średni kurs euro ogłoszony przez NBP wynosił 3,20 zł. Kwota 20.000 euro przeliczona na złote według tego kursu wynosi 64.000 zł. Oznacza to, że tylko amortyzacja naliczana od wartości 64.000 zł stanowiła koszt uzyskania przychodów, natomiast amortyzacja od pozostałej części wartości początkowej, tj. 100.000 zł, nie stanowiła kosztu uzyskania przychodów.

Roczny odpis amortyzacyjny to 1.640 zł.

Roczna amortyzacja zaliczana do kosztów uzyskania przychodów to 640 zł.

Po trzech latach spółka sprzedała samochód za 50.000 zł.

Spółka poniosła na sprzedaży samochodu stratę podatkową w wysokości 109.080 zł, co wynika z następującego wyliczenia:

50.000 zł - [(164.000 zł - (3 lata x 1.640 zł)] = - 109.080 zł.

W sumie do kosztów uzyskania przychodów spółka zaliczyła kwotę 161.000 zł, z czego kwotę 1.920 zł (3 lata x 640 zł) tytułem odpisów amortyzacyjnych i 159.080 zł [164.000 zł - (3 lata x 1.640 zł)] jako koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży samochodu.

Gdyby samochód był amortyzowany stawką 20%, wówczas do kosztów uzyskania przychodów spółka mogłaby zaliczyć jedynie 104.000 zł, w tym:

  • odpisy amortyzacyjne stanowiące koszt uzyskania przychodu 38.400 zł (3 lata x 12.800 zł),

  • koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży auta 65.600 zł [164.000 zł - (3 lata x 32.800 zł)].

Reklama

Przypominamy, że zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego (art. 22i ust. 5 updof i art. 16i ust. 5 updop).

Przegląd Podatku Dochodowego Nr 23 z dnia 2009-12-01

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: Auta | Stawek | stawki | stawka | samochod | samochód osobowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »